25 November 2023

Τέμπη: Προανακριτική για την σύμβαση 717 - Πλάτη ΠΑΣΟΚ & ΣΥΡΙΖΑ στην Κυβέρνηση

Στο άκουσμα της κατάθεσης πρότασης από το ΚΚΕ για την σύσταση εξεταστικής επιτροπής, το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ έσπευσαν να καταθέσουν προτάσεις για την σύσταση επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης της Βουλής ("προανακριτική") για την σύμβαση 717. Η σπουδή ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ να βοηθήσουν με τέτοιο τρόπο την κυβέρνηση είναι ακατανόητη. Η απόρριψη της πρότασης είναι μείζονος σημασίας διότι δεν μπορεί στο μέλλον να κατατεθεί νέα πρόταση από μια διαφορετική Βουλή υπό άλλους συσχετισμούς δυνάμεων. Ουσιαστικά, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ "μπάζωσαν" τις κυβερνητικές ευθύνες για την σύμβαση 717 με την κατάθεση των προτάσεών τους και έβαλαν "πλάτη" στην Κυβέρνηση. Στο άρθρο αυτό θα βρείτε συγκεντρωμένο το υλικό για την επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης της Βουλής ("προανακριτική") σχετικά με την σύμβαση 717.

Ακολουθήστε μας στο BlueSky, στο mastodon, στο twitter και στο Facebook

Είχε προηγηθεί η πρόταση του ΚΚΕ για εξεταστική επιτροπή

Την Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2023, το ΚΚΕ κατέθεσε ενώπιον της Βουλής πρόταση για την σύσταση εξεταστικής επιτροπής "για τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών και των πτυχών που σχετίζονται με αυτό", σύμφωνα με τα άρθρα 144-149 του Κανονισμού της Βουλής

Θα βρείτε όλο το υλικό για την εξεταστική στο άρθρο μας Τέμπη: Εξεταστική επιτροπή για το έγκλημα των Τεμπών

Το ΠΑΣΟΚ προανήγγειλε ότι θα κατέθεσε πρόταση για σύσταση επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης της Βουλής ("προανακριτική") βασισμένη στο πόρισμα  του Ευρωπαίου εισαγγελέα.

Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ

Την Δευτέρα 13 Νοεμβρίου 2023, το ΠΑΣΟΚ κατέθεσε την υπ. αρ. 5176/13.11.2023 πρόταση για τη σύσταση επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης κατά του Χρήστου Σπίρτζη για παράβαση καθήκοντος 259ΠΚ και του Κων. Αχ. Καραμανλή για κακουργηματική απιστία 390ΠΚ και  παράβαση καθήκοντος 259ΠΚ σχετικά με την σύμβαση 717

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ

Την Τετάρτη 15 νοεμβρίου 2023 ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε την υπ' αρ. 5238/15.11.2023 πρόταση για τη σύσταση επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης κατά  του Κωστή Χατζηδάκη για παράβαση καθήκοντος 259ΠΚ, του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη για παράβαση καθήκοντος 259ΠΚ και του Κων. Αχ. Καραμανλή για κακουργηματική απιστία 390ΠΚ και  παράβαση καθήκοντος 259ΠΚ.

Συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή

Οι προτάσεις ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ συζητήθηκαν και απορρίφθηκαν στην Ολομέλεια της Βουλής την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2023 (πρακτικά light και πρακτικά full 140MB).

Δείτε το βίντεο της συζήτησης στη Βουλή εδώ.

"Μπάζωμα" κυβερνητικών ευθυνών με τις πλάτες ΠΑΣΟΚ & ΣΥΡΙΖΑ

Είναι ακατανόητη η πρωτοβουλία τόσο του ΠΑΣΟΚ όσο και του ΣΥΡΙΖΑ να καταθέσουν προτάσεις για την σύσταση επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης για την σύμβαση 717 διότι έτσι οδήγησαν στο "μπάζωμα" των ευθυνών για την σύμβαση 717. 

Η απόρριψη της πρότασης από τη Βουλή την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2023 δεν ήταν άνευ σημασίας. Είχε ως αποτέλεσμα την παραγωγή περιορισμένου οιονεί δεδικασμένου το οποίο σημαίνει ότι οι ευθύνες για την σύμβαση 717 "θάφτηκαν" και δεν μπορούν να επαναφερθούν

Ακόμα κι αν υποτεθεί ότι εάν γίνουν εκλογές, αλλάξουν οι συσχετισμοί στη Βουλή και προκύψει μία νέα πλειοψηφία η οποία θα έχει τη βούληση να επαναφέρει το θέμα των ευθυνών για την σύμβαση 717 και θελήσει να συγκροτήσει προανακριτική επιτροπή για να τις διερευνήσει, δεν θα μπορεί να το κάνει

Επομένως, με ποιο σκεπτικό ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν τις προτάσεις τους? Αφού απαιτούνταν τουλάχιστον 151 ψήφοι για να γίνουν αποδεκτές. Δηλαδή, για να υπερψηφιστούν θα έπρεπε να τις υπερψηφίσει και η Νέα Δημοκρατία. Πίστευαν δηλαδή ότι υπήρχε τέτοιο ενδεχόμενο? Προφανώς και όχι. Γνώριζαν πολύ καλά ότι οι προτάσεις τους ήταν εκ των προτέρων καταδικασμένες να καταψηφιστούν. Γιατί, λοιπόν, προέβησαν σε τέτοιο ολέθριο σφάλμα? Οφείλουν εξηγήσεις

Περιορισμένο οιονεί δεδικασμένο

Όπως αναλύεται στο άρθρο μας Τέμπη: Συγκάλυψη, Παραπληροφόρηση, Ευθύνη υπουργών, Βουλευτική ασυλία και Παραγραφή, η απόρριψη προτασης για σύσταση επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης λειτουργεί ως καθαρτήριο για τις κυβερνητικές ποινικές ευθύνες διότι δημιουργείται περιορισμένο οιονεί δεδικασμένο. 

Κατά το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος, εάν η πρόταση άσκησης δίωξης η οποία υποβλήθηκε από 30 βουλευτές δεν ψηφιστεί με πλειοψηφία τουλάχιστον 151 ψήφων (δηλ. αν την καταψηφίσει η Κυβέρνηση) τότε η πρόταση απορρίπτεται ως προδήλως αβάσιμη. Σύμφωνα με το άρθρο 155 παρ. 10 του Κανονισμού της Βουλής και το άρθρο 5 παρ. 7 του Ν. 3126/2003, εάν η Ολομέλεια της Βουλής απορρίψει, ως προδήλως αβάσιμη την πρόταση για την άσκηση της ποινικής δίωξης, νέα πρόταση που στηρίζεται στα ίδια πραγματικά περιστατικά είναι απαράδεκτη

Το ίδιο συμβαίνει και εάν έγινε δεκτή από την Βουλή η πρόταση των 30 βουλευτών, συγκροτήθηκε επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης η οποία παρήγαγε πόρισμα αλλά η Βουλή (δηλ. η Κυβέρνηση) αποφασίσει να μην ασκήσει ποινική δίωξη (άρθρο 157 του Κανονισμού της Βουλής και άρθρο 6 παρ. 4 Ν. 3126/2003).

Από τον συνδυασμό των παραπάνω διατάξεων προκύπτει ότι εάν απορριφθεί από την Βουλή (δηλ. από την Κυβέρνηση) η πρόταση των 30 βουλευτών ή εάν γίνει δεκτή και συγκροτηθεί επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης και η Βουλή αποφασίσει να μην ασκήσει ποινική δίωξη, αποκλείεται νέα πρόταση η οποία βασίζεται στα ίδια πραγματικά περιστατικά ακόμα και εάν αλλάξει ο νομικός χαρακτηρισμός. 

Στις περιπτώσεις αυτές παράγεται αποτέλεσμα παρεμφερές προς το δεδικασμένο, όπως αυτό το οποίο παράγεται σε περίπτωση αρχειοθέτησης μήνυσης ή έγκλησης, κατά τις διατάξεις των άρθρων 43 παρ. 3 & 4 και 51 παρ. 2 & 3 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Παράγεται περιορισμένο οιονεί δεδικασμένο το οποίο παρέχει το δικαίωμα απόρριψης κάθε νέας καταγγελίας, κατά των ίδιων προσώπων που βασίζεται στα ίδια πραγματικά περιστατικά ή με επουσιώδη παραλλαγή ή συμπλήρωση και στα ίδια αποδεικτικά στοιχεία ή και σε ασήμαντη προσθήκη αυτών, σαν νομικά αστήρικτη. Το οιονεί αυτό δεδικασμένο που προκύπτει δεσμευτικό, έχει οιονεί δικαιοδοτικό χαρακτήρα και γίνεται δεκτό πως κάμπτεται μόνον εάν ήθελε προκύψουν νεώτερα ουσιώδη ή άγνωστα πραγματικά περιστατικά που δικαιολογούν την επανεξέταση της υπόθεσης (βλ. ενδεικτικά ΑΠ 420/2023, ΑΠ 609/2019, ΑΠ 1120/2018 κλπ).

Λεκτέο και ότι, παρά το γεγονός ότι η παράγεται περιορισμένο οιονεί δεδικασμένο με την αρχειοθέτηση κατά 43 παρ. 3 & 4 ΚΠΔ, επιτρεπτέα είναι η ανάσυρση της υπόθεσης από το αρχείο και λόγω νέας διαφορετικής αξιολογήσεως και κρίσεως του ήδη υφιστάμενου στην δικογραφία πραγματικού υλικού κι όχι μόνο όταν η ανάσυρση είναι βασισμένη αποκλειστικώς στην ύπαρξη νέων περιστατικών [ενδ. ΔιάτΕισΕφΑθ 1/1992].