Η παρεμβολή του Αρείου Πάγου ουδεμία εγγύηση προσθέτει. Ενδέχεται να αντιληφθούν έγκαιρα ότι η κυβέρνηση τους πέταξε την "καυτή πατάτα" και να τους την επιστρέψουν. Σε αυτή την περίπτωση, δεν αποκλείεται η κυβέρνηση να υιοθετήσει τη ρητορική "εμείς κάναμε ό,τι μπορούσαμε, τα δικαστήρια όμως τους αφήνουν". Δεν αποκλείεται όμως και το ενδεχόμενο μερικοί να θεωρήσουν εαυτούς κάτι σαν "Ηρακλείς του Πολιτεύματος" που φυλάνε τις "Θερμοπύλες της Δημοκρατίας". Ούτε αποκλείεται να δείξουν υπερβολικό ζήλο. Αυτή η ανησυχία δεν είναι τωρινή. Δεν προέκυψε καν μετά την μεταπολίτευση. Είναι πολύ παλαιότερη. Απασχολεί τον δημόσιο βίο πάνω από έναν αιώνα και προέκυψε από πλήθος καταχρηστικών πρακτικών εις βάρος πολιτικών δυνάμεων, σχεδόν αποκλειστικά της αριστεράς.
Η προστασία της Δημοκρατίας είναι δουλειά όλων και όχι (μόνο) των δικαστηρίων. Δεν μπορεί να ανακηρυχθεί ο Άρειος Πάγος ως μοναδικός πυλώνας προστασίας της Δημοκρατίας. Πολλώ δε μάλλον, δεν μπορεί ο νομοθέτης να του αναθέσει το έλεγχο φρονημάτων δια του δικαστικού ελέγχου της επίμαχης φράσης του άρθου 29 του Συντάγματος.
Το πρόβλημα που ανακύπτει είναι σίγουρα και πρακτικό. Με ποια κριτήρια θα κρίνει ο Άρειος Πάγος αν ένα κόμμα περνάει τον "πύχη δημοκρατικότητας" από την στιγμή που ο συντακτικός νομοθέτης δεν θέσπισε τέτοια, στην αρχική μορφή της τροπολογίας? Υπενθυμίζεται ότι ούτε η τροπολογία Βορίδη, στην αρχική της μορφή, θέτει συγκεκριμένα κριτήρια. Ο νομοθέτης προσπαθει να καταστήσει τον Άρειο Πάγο ελεγκτή φρονημάτων, ρυθμιστή των πολιτικών εξελίξεων και, ακόμα χειρότερα, να τον καταστήσει οιονεί νομοθέτη διότι αναγκαστικά το δικαστήριο θα πρέπει να "θεσμοθετήσει" κριτήρια ελέγχου. Και είναι νωστό ότι η Βουλή νομοθετεί κι όχι τα Δικαστήρια. Είναι μια "μπανανόφλουδα" για τη δικαιοσύνη. Πιθανολογούμε ότι η τροπολογία Βορίδη ήδη προκαλεί δυσανεξία στους δικαστικούς λειτουργούς. UPDATE: Κατά την συζήτηση της τροπολογίας στη Βουλή τέθηκε ως κριτήριο η καταδίκη, έστω και πρωτόδικη, για εγκληματική ή τρομοκρατική οργάνωση.
Πρέπει όμως να λάβουμε υπόψη και την αντίστροφη όψη. Μέσω κρίσης του, ο Άρειος Πάγος, θα χορηγεί πιστοποιητικά νομιμοφροσύνης. Ένα κόμμα που δεν "κόπηκε" από τον Άρειο Πάγο, θα μπορεί να καυχιέται για την δημοκρατικότητά του. Αν για παράδειγμα η ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη των υποκλοπών, διέρχονταν την δικαστική κρίση και αυτή κατέληγε στο συμπέρασμα ότι "υπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος" τότε την επόμενη μέρα θα περιέφερε την δικαστική απόφαση ως τεκμήριο της δημοκρατικότητας και της νομιμοφροσύνης του. Δημοκράτης με τη βούλα ο Μητσοτάκης.
Κανονιστικότητα άρθρου 29 του Συντάγματος
Στην αρχική μορφή του σχεδίου του Συντάγματος (σελ. 11) του 1975, παρουσιάστηκε ως άρθρο 12 το οποίο, τελικά, ψηφίστηκε & ενσωματώθηκε στο Σύνταγμα ως άρθρο 29.
Όταν ο συντακτικός νομοθέτης ήθελε να προσδώσει κανονιστικότητα και δυνατότητα δικαστικού ελέγχου σε κάποια συνταγματική διάταξη, το έκανε ρητά αυτό. Το ίδιο έκανε και όταν ήθελε να δώσει την δυνατότητα στον κοινό νομοθέτη να εκδώσει νόμο για να ρυθμίσει ειδικότερα κάποιο ζήτημα, χρησιμοποιώντας την φράση "όπως νόμος ορίζει". Για παράδειγμα, στην αρχική μορφή της παρ. 2 του άρθου 29 του Συντάγματος, της οποίας το ρυθμιστικό πεδίο αφορούσε την εσωτερική οργάνωση των κομμάτων, προβλέπονταν ότι:
"Νόμος ορίζει τα της οργανώσεως και λειτουργίας των κομμάτων εντός δημοκρατικών πλαισίων"
Δηλαδή, το ίδιο το Σύνταγμα κατέλειπε ρητά στον κοινό νομοθέτη την αρμοδιότητα να ρυθμίσει με κοινό νόμο τα της εσωτερικής οργάνωσης και λειτουργίας των κομμάτων. Η διάταξη αυτή τελικά απαλείφθηκε από την τελική μορφή του Συντάγματος του 1975.
Αντιθέτως όμως, στην επίμαχη διάταξη του άρθου 29 παρ. 1 του Συντάγματος, δεν έχει τεθεί τέτοια ρητή ρύθμιση. Δεν προέβλεψε ο συντακτικός νομοθέτης την δυνατότητα έκδοσης κοινού νόμου με τον οποίο να καθορίζονται τα κριτήρια με τα οποία διαπιστώνεται πότε ένα κόμμα εξυπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος. Αλλά ούτε και από την επισκόπηση των πρακτικών των συζητήσεων του Συντάγματος του 1975 προκύπτει ότι η βούληση του συντακτικού νομοθέτη ήταν να εξειδικεύσει κάποια στιγμή στο μέλλον ο κοινός νομοθέτης την επίμαχη φράση του άρθου 29 παρ. 1 του Συντάγματος.
Ακόμα ένα τέτοιο παράδειγμα ρητής κανονιστικότητας και δυνατότητας δικαστικού ελέγχου ήταν η παρ. 3 του άρθου 29 παρ. 1 του Συντάγματος για την θέση κομμάτων εκτός νόμου με απόφαση του Ειδικού Δικαστηρίου. Η διάταξη αυτή προέβλεπε ρητά ότι διενεργείται δικαστικός έλεγχος. Τις διατάξεις αυτές, η ίδια η Νέα Δημοκρατία τις απέσυρε αργότερα.
Με τροπολογία της ΝΔ την 22.04.1975 στην Ολομέλεια της Βουλής, αποσύρθηκε η διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 12. Με την τροπολογία αυτή, συναπαλείφθηκε και η πρόβλεψη υπέρ του κοινού νομοθέτη για την έκδοση νόμου καθώς και η δυνατότητα απαγόρευσης κομμάτων (βλ. Διατάξεις & Τροπολογίες Συντάγματος 1975 σελ. 77).
Ταυτόχρονα, με την τροπολογία αυτή προστέθηκε εκ νέου στην παρ. 1 η φράση:
"η οργάνωσις και η δράσις των οποίων [κομμάτων] οφείλει να υπηρετεί την ελευθέραν λέιτουργίαν του δημοκρατικού πολιτεύματος"
η οποία υπήρχε και στο αρχικό σχέδιο του συντάγματος του 1975 αλλά είχε αποσυρθεί κατά τη συζήτηση στις επιτροπές. Η φράση αυτή ήταν "δάνειο" από το άρθρο 1 παρ. 2 του ΝΔ 59/1974.
Ο συντακτικός νομοθέτης, λοιπόν, απασχολήθηκε με το ζήτημα της απαγόρευσης κομμάτων και της δυνατότητας δικαστικού ελέγχου. Και τελικά απέκλεισε το ενδεχόμενο να εκδώσει ο κοινός νομοθέτης νόμο που θα βασίζεται στην επίμαχη φράση του άρθρου 29 παρ. 1, αποκλείοντας ταυτόχρονα και τον δικαστικό έλεγχο της συμμόρφωσης των κομμάτων στις επιταγές της διάταξης αυτής.
Αυτή η ερμηνευτική εκδοχή προκύπτει και από την συζήτηση του σχεδίου του συντάγματος στην Βουλή. Για παράδειγμα, όπως υποστήριξε και ο εισηγητής της ΝΔ Β. Κοντογιαννόπουλος η επίμαχη φράση του άρθου 29 παρ. 1 του Συντάγματος, θα έδινε απλώς μία κατεύθυνση στα κόμματα κατά "πανηγυρικό" τρόπο χωρίς να συνδέεται με καμία κύρωση, πολλώ δε μάλλον με δυνατότητα δικαστικού ελέγχου (βλ. Πρακτικά Β' Υποεπιτροπής σελ. 506 και πρακτικά ολομέλειας σελ. 790)
Η μη δυνατότητα άσκησης δικαστικού ελέγχου
Δεν προκύπτει ότι, κατά την θέσπισή της, η επίμαχη φράση του άρθρου 29 παρ. 1 του Συντάγματος περιβλήθηκε δυνατότητας δικαστικού ελέγχου συμμόρφωσης των κομμάτων με αυτήν.
Όπως θα δείξουμε παρακάτω, από τις συζητήσεις στη Βουλή, κατά την σύνταξη του Συντάγματος του 1975, προκύπτει το ακριβώς αντίθετο: ότι ο συντακτικός νομοθέτης απέκλεισε το ενδεχόμενο η φράση "η οργάνωση και η δράση των οποίων [κομμάτων] οφείλει να υπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος" του άρθου 29 του Συντάγματος να τίθεται σε δικαστικό έλεγχο.
Προκαλεί εντύπωση ότι η έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής σιωπά αναφορικά με το μείζον ζήτημα της τροπολογίας, για το εάν δηλαδή επιτρέπετα δικαστικός έλεγχος του άρθρου 29 παρ. 1 του Συντάγματος.
Ο συντακτικός νομοθέτης δεν περιέλαβε κάποια έννομη συνέπεια (κύρωση) στο άρθρο 29 παρ. 1 του Συντάγματος για την περίπτωση της μη συμμόρφωσης των κομμάτων με αυτό.
Παρόλα αυτά, στο πλαίσο της αμοιβαίας καχυποψίας που κυριαρχούσε το 1975, υπήρχε ανησυχία στα κόμματα της αντιπολίτευσης για το ενδεχόμενο κατάχρησης της διάταξης αυτής από την εκάστοτε κυβέρνηση.
Παρά το γεγονός ότι η Νέα Δημοκρατία, ως κυβέρνηση και εισηγήτρια του Συντάγματος του 1975, έδινε διαβεβαιώσεις ότι το άρθρο 29 παρ. 1 του Συντάγματος είχε περισσότερο πανηγυρικό χαρακτήρα που δίνει μία κατεύθυνση, τα κόμματα της αντιπολίτευσης είχαν τον φόβο μήπως στο μέλον προσδώθεί καταχρηστικά στη διάταξη δυνατότητα δικαστικού ελέγχου δια θεσπίσεως εκτελεστικού της διάταξης νόμου, έστω και αν δεν υπήρχε τέτοια επιφύλαξη υπέρ του κοινού νομοθέτη. Διότι είχαν την μακρόχρονη εμπειρία της παραβίασης του Συντάγματος.
Τα κόμματα της αντιπολίτευσης της βουλής του 1975 που κατήρτισε το Σύνταγμα, εξέφρασαν τον φόβο ότι ενώ η διάταξη δεν προέβλεπε ρητά καμία ρύθμιση για το εσωτερικό των κομμάτων ούτε και δικαστικό έλεγχο, θα μπορούσε στο μέλλον μία κυβέρνηση ανωμαλίας να κάνει κατάχρηση και να της προσδώσει νόημα που δεν έχει. Ας μην ξεχνάμε ότι το 1974 είχαν περάσει μόλις 9 χρόνια από την αποστασία του 1965 και 7 από το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967. Η καχυποψία προς την δεξιά ήταν έκδηλη στην πολιτική ατμόσφαιρα. Εξάλλου, η "θεωρία των 2 άκρων", δεν είναι σημερινή. Υπήρχε και στην Βουλή του 1975.
Εκτιμούμε ότι μάλλον και ο Ευάγγελος Βενιζέλος υιοθετεί την άποψη ότι η επίμαχη φράση του άρθρο 29 παρ. 1 του Συντάγματος δεν εξουσιοδοτεί τον κοινό νομοθέτη να θεσπίσει δικαστικό έλεγχο. Κατά τον Ευάγγελο Βενιζέλο [Μαθήματα Συνταγματικού Δικαίου Ι (1991) σελ. 342 επ.]
Το Σύνταγμα του 1975 δεν περιέχει ορισμό του πολιτικού κόμματος ούτε επιβάλλει συνταγματκούς περιορισμούς ή δικαστικά ελεγχόμενους σκοπούς στα πολιτικά κόμματα [..] Η ρήτρα επομένως του άρθρου 29 παρ. 1 του Συντάγματος δεν θεσπίζει κριτήρια για τον έλεγχο των σκοπών, της ιδεολογικής και πολιτικής φυσιογνωμίας, του προγράμματος ή και του συλλογικού φρονήματος ενός πολιτικού κόμματος. Δεν εγκαθιδρύεται άλλωστε κάποια διαδικασία στο πλαίσιο της οποίας να είναι δυνατή η προσφυγή στον έλεγχο αυτό και στα κριτήρια αυτά. Η λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος (ως συστήματος θεσμών, διαδικασιών, δικαιωμάτων και νοοτροπίας) ή είναι ελεύθερη ή δεν υίσταται καθόλου. Η ελέυθερη, συνεπώς, οργάνωση και δράση των κομμάτων οφείλει να εξυπηρετεί και εξ ορισμού εξυπηρετεί τη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος, οι θεσμοί του οποίου προϋποθέτουν την οργάνωση και δράση των κομμάτων. Τυχόν αποκλίσεις από την αρχή αυτή έχουν σημασία όταν τυποποιούνται νομοθετικά ως ποινικά αδικήματα -στο πλαίσιο του Σ7 και των οργανωτικών βάσεων του πολιτεύματος- η διάπραξη των οποίων μπορεί να γίνει είτε από συγκεκριμένα φυσικά πρόσωπα είτε από ομάδες, και πάλι όμως αυστηρά συγκεκριμένων φυσικών προσώπων [..] γεγονός είναι ότι στο επίπεδο των νομικών ρυθμίσεων δεν μπορεί να αναγωρισθεί μια παρόμοια "σιωπηρή" επιφύλαξη υπέρ του κοινού νομοθέτη. Ο νομοθέτης θα μπορούσε να εισέλθει έτσι στη σφαίρα του πλέον θεμελιώδους πολιτικού δικαιώματος επιβάλλοντας περιορισμούς και μηχανισμούς δικαστικού ελέγχου (χωρίς τους οποίους το κανονιστικό περιεχόμενο των όποιων ρυθμίσεων του θα ήταν κολοβό), που δεν προβλέπονται από το Σύνταγμα.
Ειδικότερα, η υπ' αριθμό 1570/149 2.2.2023 τροπολογία, στην αρχική της μορφή, τροποποιεί τις ρυθμίσεις για την κατάρτιση συνδυασμών των κομμάτων, δηλαδή τις διατάξεις που αφορούν στην κατάρτιση των ψηφοδελτίων, και έχει ως εξής (με έντονα μπλε γράμματα είναι οι αλλαγές που επέρχονται στην παρ. 1 του άρθρου 32):
Με απλά λόγια, ο Άρειος Πάγος γίνεται κριτής των κομμάτων σε ουσιαστικό επίπεδο. Και ναι μεν, οι καταδίκες είναι ένα αντικειμενικό κριτήριο πάνω στο οποίο θα μπορούσε να βασίσει την κρίση του το δικαστήριο, πλην όμως η τροπολογία δεν αρκείται στα αντικειμενικά κριτήρια και αναθέτει στον Άρειο Πάγο να κρίνει συνολικά την συμμόρφωση των κομμάτων στην φράση "η οργάνωση και η δράση των οποίων [κομμάτων] οφείλει να υπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος" του άρθρου 29 παρ. 1.
Στις αρχές του 1975, η Ε' Αναθεωρητική Βουλή, που προέκυψε από τις Εθνικές Εκλογές της 17ης Νοεμβρίου 1974, ανέλαβε να δώσει στη χώρα νέο Σύνταγμα. Στις 7 Ιανουαρίου 1975, η Κυβέρνηση παρουσίασε το Σχέδιο Συντάγματος με την Εισηγητική Έκθεση.
Ανδρέας Παπανδρέου: Αρκεί ο ποινικός κώδικας
Το 1975, και ο Ανδρέας Παπανδρέου ήταν καχύποπτος και είχε διαγνώσει τον κίνδυνο να χρησιμοποιηθούν διατάξεις σαν αυτές της τροπολογίας Βορίδη εις βάρος και δημοκρατικών κομμάτων. Διότι είχε την εμπειρία της κατάχρησης αντίστοιχων διατάξεων και στο παρελθόν. Διατάξεων που είχαν θεσπιστεί στο όνομα της δημοκρατίας και οδήγησαν σε εξορίες, ξερονήσια, τουφεκισμούς και βασανιστήρια.
Στην Ολομέλεια της Βουλής που συζητούσε το Σύνταγμα του 1975, την 22.04.1975, ο Ανδρέας Παπανδρέου, αναφορικά με την διάταξη την οποία εισήγαγε η Νέα Δημοκρατία για την θέση κομμάτων εκτός νόμου, τόνισε ότι αρκεί ο Ποινικός Κώδικας και ότι δεν χρειάζεται διάταξη απαγόρευσης κομμάτων (πρακτικά ολομέλειας σελ. 364):
Δεν πιστεύω ότι αυτό το οποίο επιδιώκεται με την διάταξη αυτή, πρόκειται να φέρει οποιοδήποτε αποτέλεσμα. Διότι είναι σαφές ότι εάν κανείς επιθυμεί να είναι ανατρεπτικός και να μην παραβιάζει ταυτόχρονα το νόμο, πραγματικά το δύναται. Και αν η Πολιτεία αποφασίσει ότι κάποιος είναι ανατρεπτικός, παρά το γεγονός ότι συμπεριφέρεται νομίμως, δύναται να τον χαρακτηρίσει ως ανατρεπτικό με βάση το άρθρο σας και να οδηγήση στην κατάλυση του ελεύθερου πολιτικού βίου. Θα επαναλάβω τούτο: Αρκεί ο Ποινικός Κώδικας. Λέγομεν ότι το φρόνημα είναι ελεύθερον, Λέγομεν ότι δώκεται η ποινική πράξης. Δεν αρκεί αυτό? Μα θα μου πείτε, θα αφήσουμε ακόμα και γνωστής προελεύσεως ανθρώπους, οι οποίοι παρεβίασαν το Δημοκρατικό Πολίτευμα? Θα το δεχτείτε αυτό? Είμαι ο τελευταίος των ανθρώπων, ο οποίος επιθυμώ να το δεχτώ αυτό. Αλλά εάν πρόκειται να θεμελιώσουμε Δημοκρατικό Σύνταγμα, δεν θα πρέπει να αξιοποιούμε τις άμεσες και πικρές εμπειρίες δια να διαστρεβλώσουμε διατάξεις που πρόκειται να εγγυηθούν την ελευθερία της πολιτικής ζωής. Προτιμώ τη δυνατότητα να μπουν στην πολιτική ζωή άνθρωποι που υπονομεύουν τον ελεύθερο βίο παρά να δώσω δύναμη στην Πολιτεία να καταργεί κόμματα τα οποία υπηρετούν την ελευθερία και τη Δημοκρατία, διότι εκεί καταλήγει το πράγμα και όπου επιχειρήθη αυτή η προσπάθεια δεν επέτυχε.
1. Οι Έλληνες πολίται, έχοντες το δικαίωμα του εκλέγειν, δύνανται να ιδρύουν ελευθέρως και να μετέχουν εις πολιτικά κόμματα, η οργάνωσις και η δράσις των οποίων οφείλει να υπηρετεί την ελευθέραν λέιτουργίαν του δημοκρατικού πολιτεύματος.
2. Νόμος ορίζει τα της οργανώσεως και λειτουργίας των κομμάτων εντός δημοκρατικών πλαισίων.
3. Κόμματα, των οποίων η δράσις τείνει εις ανατροπήν του ελεύθερου δημοκρατικού πολιτεύματος ή εκθέτει εις κίνδυνον την εδαφικήν ακεραιότητα της Χώρας, τίθενται εκτός νόμου δι' αποφάσεως του κατά το άρθρον 100 του παρόντος Συντάγματος Δικαστηρίου.
Η παρ. 1 περιελάμβανε και την επίμαχη φράση που σημέρα περιλαμβάνει το 29 παρ. 1, δηλαδή όι "η οργάνωσις και η δράσις των οποίων οφείλει να υπηρετεί την ελευθέραν λέιτουργίαν του δημοκρατικού πολιτεύματος"
Το αρχικό σχέδιο, με την διάταξη του άρθρου 12 παρ. 3, περιελάμβανε και την θέση κομμάτων εκτός νόμου. Η διάταξη αυτή αποσύρθηκε, ύστερα από αγώνα της αντιπολίτευσης στις επιτροπές και στην ολομέλεια.
Η διάταξη της παρ. 2 του σχεδίου περιείχε πρόβλεψη υπέρ του κοινού νομοθέτη για την έκδοση νόμου που θα καθορίζει τα της οργανώσεως και λειτουργίας των κομμάτων εντός δημοκρατικών πλαισίων, δηλαδή το εσωτερικό πλαίσιο της λειτουργίας τους.
Συνεπώς, ο συντακτικός νομοθέτης, σε ό,τι αφορά στην φράση της παρ. 1 "οργάνωση και δράση που οφείλει να υπηρετεί την ελευθέραν λέιτουργίαν του δημοκρατικού πολιτεύματος" υιοθετούσε μια πιο χαλαρή διατύπωση σε σχέση με την παρ. 2 που αφορούσε την εσωτερική λειτουργία. Δεν προέβλεπε επιφύλαξη υπέρ του κοινού νομοθέτη να εκδώσει νόμο, πολλώ δε μάλλον την δυνατότητα θέπσισης κύρωσης ή διενέργειας δικαστικού ελέγχου.
Η πρόβλεψη της παρ. 2 διατηρήθηκε και στην μορφή του άρθρου 12 όπως αυτό προέκυψε ύστερα από την επεξεργασία στις επιτροπές (βλ. Διατάξεις και τροπολογίες σελ. 77). Απαλείφθηκε όμως η επίμαχη φράση από την παρ. 1.
Το άρθρο 12 ψηφίστηκε ως άρθρο 29 παρ. 1 του Συντάγματος του 1975, το οποίο περιελάμβανε και το εξής: "πολιτικά κόμματα, η οργάνωσις και η δράσις των οποίων οφείλει να υπηρετεί την ελευθέραν λέιτουργίαν του δημοκρατικού πολιτεύματος"
Η συζήτηση του άρθρου 29 στην Ολομέλεια και στις Επιτροπές της Βουλής το 1975
Η διατύπωση της παρ. 1 είχε προκαλέσει αντιδράσεις διότι θεωρήθηκε ότι, ενδεχομένως, αφήνει ανοιχτό το ζήτημα της απαγόρευσης κομμάτων μέσω της διάταξης αυτής.
Ο Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Βασ. Κοντογιαννόπουλος, είχε αναφέρει αρχικά στην συνεδρίαστη της Β' Υποεπιτροπής της 17ης Φεβρουαρίου 1975, (Πρακτικά Β' Υποεπιτροπής σελ. 506) ως εισηγητής της πλειοψηφίας για το άρθρο 12 ότι:
Το δεύτερο σημείο που ενδεχομένως δημιουργεί κάποιες επιφυλάξεις είναι η φράση "η οργάνωση και η δράσις των οποίων οφείλει να υπηρετεί την ελευθέραν λειτουργίαν του δημοκρατικού πολιτεύματος". Πρόκειται όντως για μία διάταξη χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο εφ' όσον δεν περιέχει καμία κύρωση σε περίπτωση παραβιάσεώς της.
Τα ίδια υποστήριξε ο Εισηγητής της ΝΔ Βασίλειος Κοντογιαννόπουλος και κατά την συνεδρίαση της Ολομέλειας, αναγνωρίζοντας ότι πρόκειται για ατελή διάταξη χωρίς χρησιμότητα, χωρίς πρόβλεψη κυρώσεων, η οποία έδιδε μόνο μια κατευθυντήρια γραμμή και για να μην δημιουργήσει ερμηνευτικά προβλήματα έπρεπε να διαγραφεί (βλ. πρακτικά ολομέλειας σελ. 790)
Σε ό,τι αφορά στη διάταξη για την θέση κομμάτων εκτός νόμου, ο ίδιος ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας (Πρακτικά Β' Υποεπιτροπής συνεδρίαση 17.02.1975 σελ. 506) είχε εισηγηθεί την διαγραφή της επίμαχης διάταξης καθώς παραδέχτηκε ότι υπάρχουν δυσχέρειες αλλά και κίνδυνοι στην εφαρμογή της ιδίως για "κόμματα τα οποία απλώς δεν θα είναι αρεστά στην εκάστοτε κυβέρνηση, η οποία θα θελήσει με έντεχνη ερμηνεία της διάταξης να απαλλαγεί των πολιτικών της αντιπάλων". Παράλληλα, τόνισε ότι ότι "ο Ποινικός Νόμος είναι αρκετός για να περιφρουρήσει την δημοκρατική τάξη".
Τα ίδια και ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Κων/νος Τρικούπης, (Πρακτικά Β' Υποεπιτροπής συνεδρίαση 17.02.1975 σελ. 512) ο οποίος αναγνώριζε ότι η επίμαχη διάταξη έχει απλώς "πανηγυρικό" χαρακτήρα και δεν περιέχει κάποια κύρωση.
Θεωρούνταν πρόδηλο και αυτονόητο από τον συντακτικό νομοθέτη ότι η επίμαχη διάταξη δεν συνδέεται με κάποια κύρωση, ότι δεν έχει κανονιστικότητα, ότι δεν υπάρχει δυνατότητα δικαστικού ελέγχου της συμμόρφωσης των κομμάτων με αυτήν καθώς και ότι εάν γίνονταν κάτι τέτοιο στο μέλολον θα ήταν κατάχρηση του Συντάγματος.
Χαρακτηριστικά, ο βουλευτής της Ένωσης Κέντρου - Νέες Δυνάμεις Δημήτριος Ρίζος (πρακτικά ολομέλειας σελ. 797) είχε επισημάνει στην ολομέλεια ότι δεν υπάρχει όργανο να κρίνει αν η οργάνωση και η δράση του κόμματος υπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος.
Ο Λεωνίδας Κύρκος (πρακτικά ολομέλειας σελ. 737) είχε επισημάνει ότι η επίμαχη διάταξη του άρθρου 29 παρ. 1 του Συντάγματος δημιουργεί παγίδες τις οποίες μπορεί να εκμεταλλευθεί μια αυταρχική κυβέρνηση.
Ο Απόστολος Κακλαμάνης από το ΠΑΣΟΚ, ήταν της άποψης ότι δεν πρέπει να υπάρχει άλλος περιορισμός στην λειτουργία των κομμάτων πέρα από τις προβλέψεις του Ποινικού Κώδικα (Πρακτικά Β' Υποεπιτροπής συνεδρίαση 17.02.1975 σελ. 508, 513).
Ο Αθανάσιος Κανελλόπουλος της Ένωσης Κέντρου - Νέες Δυνάμεις, είχε εκφράσει ανοιχτά την ανησυχία του ότι θα μπορούσαν να γίνουν τέτοιες ερμηνείες της διάταξης που να δημιουργούν κίνδυνο (Πρακτικά Β' Υποεπιτροπής συνεδρίαση 17.02.1975 σελ. 509, πρακτικά ολομέλειας σελ. 783).
Ο Γ. Β. Μαγκάκης της Ένωσης Κέντρου - Νέες Δυνάμεις, είχε επίσης επισημάνει την δυνατότητα κατάχρησης της διάταξης της παρ. 1 του άρθρου 12, η οποία έπρεπε να διαγραφεί διότι θα μπορούσε να οδηγήσει εμμέσως στην απαγόρευση των κομμάτων (Πρακτικά Β' Υποεπιτροπής συνεδρίαση 17.02.1975 σελ. 511)
Βλέπουμε λοιπόν ότι η Βουλή του 1975, ακόμα και η Νέα Δημοκρατία που εισηγήθηκε το σχέδιο του Συντάγματος, θεωρούσαν ότι η επίμαχη φράση του άρθρου 29 παρ. 1 ήταν περίπου ένα ευχολόγιο. Μία διάταξη που δεν έδινε τη δυνατότητα δικαστικού ελέγχου, αλλά παρείχε μόνο μία κατεύθυνση.
Η ανησυχία, λοιπόν, της αντιπολίτευσης, λόγω της καχυποψίας που επικρατούσε τότε, δεν ήταν ότι η διάταξη προέβλεπε ευθέως καποια δυνατότητα δικαστικού ελέγχου της συμμόρφωσης των κομμάτων με το άρθρο 29 παρ. 1 αλλά ότι θα μπορούσε να αποτελέσει αντικείμενο κατάχρησης από μία μελλοντική κυβέρνηση η οποία θα παραβίαζε το Σύνταγμα και θα της προσέδιδε διαφορετική ερμηνεία.
Ο Φλωράκης είχε βιώσει προσωπικά τις χειρότερες στιγμές της ελληνικής ιστορίας μετά τον Β Παγκόσμιο. Σίγουρα ήταν και διορατικός. Ήξερε ότι εφόσον στο παρελθόν η δεξιά είχε καταστρατηγήσει το Σύνταγμα, κυβερνούσε με την νομιμοφάνεια του "παρασυντάγματος" και ήταν η κεφαλή του παρακράτους, θα μπορούσε να τα επαναλάβει και στο μέλλον. Και φυσικά, θύματα να είναι δημοκράτες πολίτες και δημοκρατικά κόμματα.
Όπως αναφέρει (πρακτικά ολομέλειας σελ. 789)
"Χθες το βράδυ ρώτησα ένα συνάδελφο ο οποίος, νομίζω, ότι είναι καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου. Του έθεσα έτσι το ερώτημα: Με βάση αυτή την φράση [σ.σ.: η οργάνωση και η δράση τους οφείλει να εξυπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος] μπορεί αύριο μία κυβέρνηση να κάνει ένα νόμο που να ελέγχει την οργάνωση και την λειτουργία των κομμάτων? Και μου απάντησε ναι και να έχει συνταγματική κάλυψη"
Ο τότε Υπουργός Δικαιοσύνης (ΝΔ) Στεφανάκης, απάντησε στον Φλωράκη (πρακτικά ολομέλειας σελ. 789) ότι ήδη ο νόμος (ΝΔ 59/1974), πριν την ψήφιση του Συντάγματος, προέβλεπε την κατάθεση δήλωσης στον Άρειο Πάγο. Ότι δηλαδή, το άρθρο 29 παρ. 1 ενσωματώνει μια "ανώδυνη" διάταξη η οποία ήδη υφίσταται και εφαρμόζεται.
UPDATE 26.04.2023: Την άποψη ότι το άρθρο 29 του Συντάγματος υιοθετεί και ο πρώη Πρόεδρος του ΣτΕ σε άρθρο στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (pdf) με τίτλο Το συνταγματικό πρόβλημα των εκλογών. Δείτε σχετικά το άρθρο μας: ΑπαγόρευσηΚασιδιάρη: Δεν ελέγχεται δικαστικά το άρθρο 29 του Συντάγματος λέει ο πρ. Πρόεδρος ΣτΕ κος. Ρίζος.
Νέα τροπολογία Βορίδη
UPDATE 10.04.2023: Νέα τροπολογία κατέθεσε ο Μάκης Βορίδης για την απαγόρευση του κόμματος Κασιδιάρη. Σύμφωνα με αυτήν, η κρίση θα γίνει από έναν νέο δικαστικό σχηματισμό ο οποίος δεν προβλέπεται στον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων, την "ολομέλεια του Α1 Πολιτικού Τμήματος του Αρείου Πάγου". Δείτε περισσότερα στο άρθρο μας Απαγόρευση Κασιδιάρη: Τα δικαστήρια ως προέκταση του επιτελικού κράτους | Βορίδης: "Μην γίνετε σαν εμένα"
UPDATE 16.04.2023: Η νέα τροπολογία Βορίδη για την απαγόρευση του κόμματος Κασιδιάρη ψηφίστηκε από το κοινοβούλιο την Μεγάλη Τρίτη 11 Απριλίου 2023 και ενσωματώθηκε ως άρθρο 35 του Ν. 5043/2023 (ΦΕΚ Α 91/13.04.2023). Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο μας Απαγόρευση Κασιδιάρη - Εκλογές 2023: Δημοσιεύτηκε ο Ν. 5043/2023 για την απαγόρευση Κασιδιάρη
UPDATE 02.05.2023: Δημοσιεύτηκε την Τρίτη 2 Μαΐου 2023 η υπ' αριθμόν 8/2023 Απόφαση της "Ολομέλειας" του Α1 Πολιτικού Τμήματος του Αρείου Πάγου με την οποία γίνεται η ανακήρυξη των συνδυασμών οι οποίοι θα συμμετάσχουν στις εθνικές εκλογές της 21ης Μαΐου 2023. Με την απόφαση αυτή γίνεται η απαγόρευση του κόμματος Κασιδιάρη. Δείτε περισσότερα στο άρθρο μας Απαγόρευση Κασιδιάρη: Δημοσιεύτηκε η απόφαση του Αρείου Πάγου - 13 συνδυασμοί εκτός
Επέκταση απαγόρευσης στις Ευρωεκλογές
UPDATE 12.01.2024: Κατατέθηκε την Πέμπτη 11 Ιανουαρίου 2024 στην Βουλή το νομοσχέδιο περί εκλογής ευρωβουλευτών και διευκόλυνσης εκλογέων μέσω επιστολικής ψήφου. Μπορείτε να βρείτε το νομοσχέδιο εδώ και όλο το υλικό στο site της Βουλής εδώ.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει προβλέψεις για
- Την απαγόρευση καθόδου στις ευρωεκλογές του Ηλία Κασιδιάρη
- Την επιστολική ψήφο
- Την εκκαθάριση των εκλογικών καταλόγων
Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο μας Ευρωεκλογές 2024 - Επιστολική Ψήφος - Απαγόρευση Κασιδιάρη - Εκκαθάριση Εκλογικών Καταλόγων
Ν. 5083/2024
UPDATE 29.01.2024: Δημοσιεύτηκε την Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2024 ο Ν. 5083/2024 (ΦΕΚ Α 12/26.01.2024) για
1) την επιστολική ψήφο σε Ευρωεκλογές, Δημοψήφισμα και Εθνικές Εκλογές
2) Την απαγόρευση καθόδου στις ευρωεκλογές του Ηλία Κασιδιάρη και
3) Την εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων
Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο μας Ευρωεκλογές 2024 - Επιστολική ψήφος: Δημοσιεύτηκε ο Ν. 5083/2024 για την επιστολική ψήφο
UPDATE 24.04.2024: Κατέθεσε υπόμνημα κατά του κόμματος "Σπαρτιάτες" η Νέα Δημοκρατία
Το Σάββατο 20 Απριλίου 2024, η Νέα Δημοκρατία κατέθεσε υπόμνημα ενώπιον του Α1 Πολιτικού Τμήματος του Αρείου Πάγου ώστε να εμποδιστεί η συμμετοχή του κόμματος "Σπαρτιάτες" στις Ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου 2024.
Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο μας Ευρωεκλογές 2024 - Απαγόρευση Κασιδιάρη: Υπόμνημα κατέθεσαν Νέα Δημοκρατία & ΚΙΝΑΛ στον Άρειο Πάγο κατά του κόμματος Σπαρτιάτες
Ακολουθήστε μας στο twitter και στο Facebook