12 January 2024

Ευρωεκλογές 2024 - Επιστολική Ψήφος - Απαγόρευση Κασιδιάρη - Εκκαθάριση Εκλογικών Καταλόγων

 


Κατατέθηκε την Πέμπτη 11 Ιανουαρίου 2024 στην Βουλή το νομοσχέδιο περί εκλογής ευρωβουλευτών και διευκόλυνσης εκλογέων μέσω επιστολικής ψήφου. Μπορείτε να βρείτε το νομοσχέδιο εδώ και όλο το υλικό στο site της Βουλής εδώ

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει προβλέψεις για

- Την απαγόρευση καθόδου στις ευρωεκλογές του Ηλία Κασιδιάρη 

- Την επιστολική ψήφο

- Την εκκαθάριση των εκλογικών καταλόγων

Ακολουθήστε μας στο twitter και στο Facebook

Απαγόρευση Κασιδιάρη

Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι οι ρυθμίσεις της εκλογικής νομοθεσίας για την απαγόρευση της καθόδου στις εκλογές του Ηλία Κασιδιάρη, οι οποίες εφαρμόστηκαν στις εθνικές εκλογές του 2023, θα εφαρμοστούν και στις Ευρωεκλογές του 2024.

Μάλιστα, στην αιτιολογική έκθεση (σελ. 47, 73) επισημαίνεται ότι η συνταγματικότητα της εν λόγω διάταξης για τις εθνικές βουλευτικές εκλογές κρίθηκε με την  υπ' αριθμόν 8/2023 Απόφαση της "Ολομέλειας" του Α1 Πολιτικού Τμήματος του Αρείου. Δείτε περισσότερα για την απόφαση αυτή στο άρθρο μας Απαγόρευση Κασιδιάρη: Δημοσιεύτηκε η απόφαση του Αρείου Πάγου - 13 συνδυασμοί εκτός.

Ειδικότερα, με το άρθρο άρθρο 4 του νομοσχεδίου, τροποποιείται η παρ. 1 του άρθρου 3 του Ν. 4255/2014 περί εκλογής μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ως εξής:

Δικαίωμα υποβολής πρότασης υποψηφίων έχουν μόνο τα κόμματα ή οι συνασπισμοί συνεργαζόμενων κομμάτων. Στους συνασπισμούς συνεργαζόμενων κομμάτων μπορούν να συμμετέχουν και πολιτικές κινήσεις που δεν αποτελούν πολιτικό κόμμα. Οι παρ. 1, 2, 3, 5 και 6 του άρθρου 37 και το άρθρο 38 του π.δ. 26/2012 (Α΄ 57), περί του ονόματος και εμβλήματος των κομμάτων και περί της διαφωνίας για τη χρήση ονόματος ή εμβλήματος κομμάτων ή για την ιδιότητα του Προέδρου ή μέλους της Διοικούσας Επιτροπής αυτών, εφαρμόζονται αναλόγως. Για την εφαρμογή του παρόντος η προθεσμία των παρ. 1 και 2 του άρθρου 37 του π.δ. 26/2012 ορίζεται σε εξήντα (60) ημέρες πριν από τη διενέργεια εκλογών. Οι κατά τις ανωτέρω διατάξεις δηλώσεις των κομμάτων ή των συνασπισμών συνεργαζόμενων κομμάτων υποβάλλονται αποκλειστικά στην ηλεκτρονική πύλη υποψηφιοτήτων του άρθρου 33 του π.δ. 26/2012, περί παροχής πρόσβασης στην ηλεκτρονική πύλη καταχώρισης υποψηφίων, με ανάλογη εφαρμογή των άρθρων 32 έως 34 αυτού, περί κατάρτισης συνδυασμών, και είναι  δεσμευτικές για όλες τις νόμιμες συνέπειες.

Στην τρέχουσα μορφή της η παρ. 1 του άρθρου 3 του Ν. 4255/2014 περί εκλογής μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, έχει ως εξής:

Δικαίωμα υποβολής πρότασης υποψηφίων έχουν μόνο τα κόμματα ή οι συνασπισμοί συνεργαζόμενων κομμάτων. Στους συνασπισμούς συνεργαζόμενων κομμάτων μπορούν να συμμετέχουν και πολιτικές κινήσεις που δεν αποτελούν πολιτικό κόμμα. Οι διατάξεις των παραγράφων 1 , 2, 3 και 5 του άρθρου 37 και του άρθρου 38 του π.δ. 26/2012 περί του ονόματος και εμβλήματος των κομμάτων και περί της διαφωνίας για τη χρήση ονόματος ή εμβλήματος αυτών, εφαρμόζονται αναλόγως και εν προκειμένω. Οι κατά τις ανωτέρω διατάξεις δηλώσεις των κομμάτων ή των συνασπισμών συνεργαζόμενων κομμάτων επιδίδονται στον Υπουργό Εσωτερικών και τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου.

Το άρθρο 32 του ΠΔ 26/2012 περί εκλογής Βουλευτών, είναι η διάταξη στην οποία ενσωματώθηκαν οι τροπολογίες Βορίδη για να εμποδιστεί η εκλογική κάθοδος του Ηλία Κασιδιάρη στις εθνικές εκλογές του 2023. 

Υπενθυμίζεται ότι το άρθρο 32 του ΠΔ 26/2012 τροποποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2023 με το άρθρο 102 του Ν 5019/2023 (ΦΕΚ Α 27/14.02.2023) στο οποίο ενσωματώθηκε η τροπολογία Βορίδη η οποία είχε κατατεθεί στη Βουλή την Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2023. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο μας Απαγόρευση Κασιδιάρη: Δημοσιεύτηκε ο Νόμος 5019/2023 που τροποποιεί την εκλογική νομοθεσία.

Τον Απρίλιο του 2023 τροποποιήθηκε εκ νέου το εν λόγω άρθρο με το άρθρο 35 του Ν. 5043/2023 (ΦΕΚ Α 91/13.04.2023) με νεότερη τροπολογία Βορίδη κατά τρόπο τέτοιο ώστε να αποφασίζει την απαγόρευση κομμάτων ο ανύπαρκτος δικαστικός σχηματισμός "Ολομέλεια Α1 Πολιτικού Τμήματος του Αρείου Πάγου". Δείτε περισσότερα στο άρθρο μας Απαγόρευση Κασιδιάρη - Εκλογές 2023: Δημοσιεύτηκε ο Ν. 5043/2023 για την απαγόρευση Κασιδιάρη.

Κατά την άποψή μας, η απαγόρευση κομμάτων με αυτόν τον τρόπο κείται εκτός της βούλησης του Συντακτικού Νομοθέτη του Συντάγματος του 1975. Διαβάστε περισσότερα για το θέμα αυτό στο άρθρο μας Απαγόρευση Κασιδιάρη: Όταν το 1975 ο Φλωράκης είχε προβλέψει τί θα κάνει το 2023 ο Βορίδης.

Μπορείτε να βρείτε το σχετικό υλικό για την νέα τροπολογία Βορίδη στο άρθρο μας Απαγόρευση Κασιδιάρη: Τα δικαστήρια ως προέκταση του επιτελικού κράτους | Βορίδης: "Μην γίνετε σαν εμένα".

Διαβάστε την άποψη του πρ. προέδρου του ΣτΕ κου. Ρίζου ότι το άρθρο 29 του Συντάγματος δεν ελέγεται δικαστικά, στο άρθρο μας Απαγόρευση Κασιδιάρη: Δεν ελέγχεται δικαστικά το άρθρο 29 του Συντάγματος λέει ο πρ. Πρόεδρος ΣτΕ κος. Ρίζος

UPDATE 09.04.2024: Υπουργική αποφαση - Απαγόρευση Κασιδιάρη

Δημοσιεύτηκε την Τετάρτη 3 Απριλίου 2024 η Υπουργική Απόφαση 31486/2024 (ΦΕΚ B 2040/03.04.2024) η οποία καθορίζει την διαδικασία ηλεκτρονικής δήλωσης υποψηφιοτήτων για τις Ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου 2024. 

Μεταξύ άλλων, προβλέπει και τον έλεγχο της πλήρωσης των προϋποθέσεων των διατάξεων οι οποίες θεσπίστηκαν για την απαγόρευση καθόδου στις εκλογές του Ηλία Κασιδιάρη.

Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο μας Ευρωεκλογές 2024: Καταχώριση υποψηφίων - Απαγόρευση Ηλία Κασιδάρη

UPDATE 19.04.2024: Μέχρι το Σάββατο 20 Απριλίου 2024 τα υπομνήματα των κομμάτων

Μέχρι και το Σάββατο 20 Απριλίου 2024 έχουν προθεσμία τα πολιτικά κόμματα να καταθέσουν τα υπομνήματα του άρθρου 32 παρ. 1 του ΠΔ 26/2012. Πρόκειται για την διάταξη η οποία διαμορφώθηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να προβλέπει την απαγόρευση της συμμετοχής του Ηλία Κασιδιάρη στις εκλογικές διαδικασίες.

Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο μας Ευρωεκλογές 2024: Κατάθεση υπομνημάτων στον Άρειο Πάγο για την απαγόρευση Κασιδιάρη

Ευρωεκλογές 2024 - Απαγόρευση Κασιδιάρη: Υπόμνημα κατέθεσαν Νέα Δημοκρατία & ΚΙΝΑΛ στον Άρειο Πάγο κατά του κόμματος Σπαρτιάτες

UPDATE 24.04.2024 Απαγόρευση του κόμματος "Σπαρτιάτες"

Δημοσιεύτηκε την Τετάρτη 24 Απριλίου 2024 η Απόφαση 1/2024 του Α1 Πολιτικού Τμήματος του Αρείου Πάγου περί ανακήρυξης συνδυασμών που θα συμμετάσχουν στις Ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου 2024. Με την απόφαση αυτή αποκλείεται από την συμμετοχή στις Ευρωεκλογές το κόμμα "Σπαρτιάτες". Συνολικά 31 συνδυασμοί ανακηρύχθηκαν και μπορούν να συμμετάσχουν στις Ευρωεκλογές ενώ αποκλείστηκαν 14 συνδυασμοί.

Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο μας Ευρωεκλογές 2024 - Απαγόρευση Κασιδιάρη: Εκτός το κόμμα Σπαρτιάτες - Δημοσιεύτηκε η απόφαση 1/2024 του Αρείου Πάγου

Επιστολική Ψήφος

Στο κεφάλαιο Γ του νομοσχεδίου (άρθρα 6-28) προβλέπεται η επιστολική ψήφος για Ευρωεκλογές και Δημοψηφίσματα.

Δικαίωμα ψήφου με επιστολική ψήφο έχει κάθε εκλογέας ο οποίος είναι εγγεγραμμένος στους εκλογικούς καταλόγους ανεξαρτήτως του εάν είναι κάτοικος εξωτερικού. Δηλαδή, η επιστολική ψήφος απευθύνεται και στους εκλογείς οι οποίοι κατοικούν στην Ελλάδα και οι οποίοι επιθυμούν να ψηφίσουν με τον τρόπο αυτό. 

Προϋπόθεση για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος με επιστολική ψήφο είναι η εγγραφή σε ειδικό εκλογικό κατάλογο επιστολικής ψήφου. Η αίτηση εγγραφής στον ειδικό εκλογικό κατάλογο γίνεται με  ηλεκτρονικά μέσω του gov.gr ή με φυσικό τρόπο σε ΚΕΠ έως και 40 ημέρες πριν τις εκλογές. Εντός της ίδιας προθεσμίας μπορεί να τροποποιηθεί ή να ακυρωθεί η αίτηση. 

Το αργότερο είκοσι (20) ημέρες μετά από την ανακήρυξη των συνδυασμών το Υπουργείο Εσωτερικών ταχυδρομεί, με συστημένη κατεπείγουσα επιστολή στη διεύθυνση παραλαβής της επιστολικής ψήφου που έχει δηλώσει κάθε εκλογέας, τον ειδικό εκλογικό φάκελο. Το άρθρο 11 παρ. 2 του νομοσχεδίου προβλέπει ότι ο φάκελος μπορεί να παραληφθεί μόνο από τον εκλογέα ή από ρητά εξουσιοδοτημένο για τον σκοπό αυτόν πρόσωπο με εξακρίβωση της ταυτότητάς του από τον διανομέα. Για την εξουσιοδότηση του πρώτου εδαφίου απαιτείται θεώρηση γνησίου υπογραφής από δημόσια αρχή ή μέσω της ηλεκτρονικής πύλης «gov.gr». 

Κατά την γνώμη μας, εδώ υπάρχει το πρώτο τρωτό σημείο της διαδικασίας. Και τούτο διότι τρίτο πρόσωπο που έχει στην διάθεσή του τους κωδικούς taxis και το τηλέφωνο του εκλογέα, μπορεί αφενός να κάνει την εγγραφή του εκλογέα στον ειδικό εκλογικό κατάλογο και αφετέρου να εξουσιοδοτήσει ο ίδιος τον εαυτό του μέσω gov.gr να παραλάβει αυτός τον ειδικό εκλογικό φάκελο. Αυτό είναι κάτι που αναμένεται να συμβεί στις οικογένειες με υπερήλικες εκλογείς οι οποίοι δεν θα πήγαιναν να ψηφίσουν με φυσικό τρόπο σε εκλογικό τμήμα και δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία. Μάλιστα, το τρίτο πρόσωπο μπορεί κατά την είσοδο του στην πλατφόρμα εγγραφής στον ειδικό εκλογικό κατάλογο να δηλώσει για πρώτη φορά αριθμό κινητού τηλεφώνου. Δηλαδή, μπορεί να δηλώσει για παράδειγμα ένα καρτοκινητό το οποίο δεν ανήκει στον εκλογέα αλλά στον ίδιο και να χειριστεί την όλη διαδικασία με πλήρη άγνοια του εκλογέα.

Αφού ο εκλογέας παραλάβει τον ειδικό εκλογικό φάκελο ο οποίος περιέχει το εκλογικό υλικό, ψηφίζει και τοποθετεί το ψηφοδέλτιο στον φάκελο ψηφοφορίας. Κατόπιν, τοποθετεί τον φάκελο ψηφοφορίας και το λοιπό υλικό (φωτοτυπία ταυτότητας κλπ) στον φάκελο επιστροφής. Ο φάκελος επιστροφής επιστολικής ψήφου αποστέλλεται με μέριμνα του εκλογέα μέσω ταχυδρομείου. Μπορεί και τρίτο πρόσωπο να στείλει τον φάκελο επιστροφής με ρητή εξουσιοδότηση του εκλογέα. Ο ανάδοχος ή οι ανάδοχοι των ταχυδρομικών ή ταχυμεταφορικών υπηρεσιών εξακριβώνουν την ταυτότητα του εκλογέα ή την ύπαρξη ρητής εξουσιοδότησης πριν από την παραλαβή του φακέλου επιστροφής επιστολικής ψήφου.

Κατά την γνώμη μας, εδώ υπάρχει το δεύτερο τρωτό σημείο της διαδικασίας. Και τούτο διότι τρίτο πρόσωπο που έχει στην διάθεσή του τους κωδικούς taxis και το τηλέφωνο του εκλογέα, μπορεί να εξουσιοδοτήσει ο ίδιος τον εαυτό του μέσω gov.gr να στείλει αυτός τον φάκελο επιστροφής. Και πάλι, αυτό είναι κάτι που αναμένεται να συμβεί στις οικογένειες με υπερήλικες εκλογείς οι οποίοι δεν θα πήγαιναν να ψηφίσουν με φυσικό τρόπο σε εκλογικό τμήμα. 

Το τρίτο τρωτό σημείο της διαδικασίας είναι ότι το σκέλος της εκλογικής διαδικασίας που αφορά στους ελέγχους ταυτοπροσωπίας ανατίθενται στους υπαλλήλους των ταχυδρομικών εταιριών οι οποίοι θα λειτουργούν ως οιονεί δικαστικοί αντιπρόσωποι. Λαμβάνοντας υπόψη όμως ότι οι υπάλληλοι των ταχυδρομικών εταιριών δεν έχουν την νομική κατάρτιση και την εμπειρία των δικαστικών αντιπροσώπων αλλά και τους εξοντωτικούς ρυθμούς με τους οποίους εργάζονται, εκτιμούμε ότι οι έλεγχοι θα είναι ελλιπείς έως ανύπαρκτοι

Η παρουσία δικαστικού αντιπροσώπου και εφορευτικής επιτροπής στην εκλογική διαδικασία η οποία διενεργείται με φυσική παρουσία, διασφαλίζει το αδιάβλητο & την μυστικότητα της ψήφου καθώς και την γνησιότητα της βούλησης του εκλογέα. 

Το τέταρτο τρωτό σημείο της διαδικασίας της επιστολικής ψήφου είναι η μυστικότητα της ψήφου και η γνησιότητα της βούλησης του εκλογέα. Από την στιγμή που θα μπορεί τρίτο πρόσωπο να παραλάβει τον ειδικό εκλογικό φάκελο και να αποστείλει τον φάκελο επιστροφής, στο ενδιάμεσο στάδιο θα μπορεί ανενόχλητος είτε να συμπληρώνει ο ίδιος το ψηφοδέλτιο είτε να ασκεί πίεση στον εκλογέα να επιλέξει συγκεκριμένο συνδυασμό. Στο εκλογικό τμήμα, παρουσία του δικαστικού αντιπορσώπου δεν είναι δυνατή η άσκηση πίεσης στον εκλογέα. Ουσιαστικά θα νομιμοποιηθεί το φαινόμενο να φέρνουν "καροτσάκι" τα παιδιά τους ηλικιωμένους γονείς τους και να τους δίνουν το έτοιμο ψηφοδέλτιο. Θα γίνεται πλέον εν κρυπτώ, όλοι θα είμαστε χαρούμενοι και θα τρέχουμε αγκαλιασμένοι στα λιβάδια της δημοκρατίας. 

Οι φάκελοι επιστροφής θα παραδίδονται από τα ταχυδρομεία στις Επιτροπές Συλλογής Επιστολικής Ψήφου οι οποίες θα τους φυλάσσουν, θα τους καταγράφουν και θα τους διανέμουν στα εκλογικά τμήματα διαλογής ψηφοδελτίων επιστολικής ψήφου, όπου έχει κατανεμηθεί ο κάθε εκλογέας. Το νομοσχέδιο δεν περιέχει διατάξεις οι οποίες να προβλέπουν κάποια διαδικασία ελέγχου από τις Επιτροπές Συλλογής Επιστολικής Ψήφου ότι το ψηφοδέλτιο που περιέχει ο φάκελος επιστροφής πράγματι συμπληρώθηκε από τον εκλογέα. Και δεν θα μπορούσε άλλωστε να γίνει τέτοιος έλεγχος πλέον στην φάση αυτή. Ειδικότερα δεν θα μπορούν να ελέγξουν ότι η ψήφος ανταποκρίνεται στην βούληση του εκλογέα. Οι φάκελοι επιστροφής φυλάσσονται σε ειδική κάλπη.

Οι Επιτροπές Συλλογής Επιστολικής Ψήφου, στις 7:00 της ημέρας διενέργειας των εκλογών, παραδίδουν τις ειδικές κάλπες των φακέλων επιστροφής επιστολικής ψήφου στην Εφορευτική Επιτροπή Διαλογής Επιστολικής Ψήφου του οικείου εκλογικού τμήματος, η οποία κάνει την διαλογή (καταμέτρηση). Δεν προβλέπεται αλλά ούτε και θα μπορούσε να προβλέπεται, διαδικασία ελέγχου ότι ο εκλογέας κι όχι κάποιος τρίτος συμπλήρωσε το ψηφοδέλτιο.

Επιπλέον, η παρ. 7 του άρθρου 8 του νομοσχεδίου προβλέπει ότι εκλογέας ο οποίος έχει δηλώσει ότι επιθυμεί να διευκολυνθεί στην άσκηση του εκλογικού του δικαιώματος με επιστολική ψήφο δεν μπορεί να ψηφίσει με οποιονδήποτε τρόπο σε κανένα εκλογικό τμήμα. Η ρύθμιση αυτή φαίνεται να εξυπηρετεί το αδιάβλητο της επιστολικής ψήφου και συγκεκριμένα στην αποφυγή της διπλής ψήφου (επιστολικής και φυσικής). Ωστόσο, τί θα συμβεί αν ένας τρίτος έχει δηλώσει τον εκλογέα σε κατάλογο για επιστολική ψήφο εν αγνοία του? Πώς θα προστατευθεί και πως θα ασκήσει ο εκλογέας το εκλογικό του δικαίωμα? Φυσικά, θα καταγγελθεί με κάποιο τρόπο από τον εκλογέα ότι ουδέποτε έκανε αίτηση για επιστολική ψήφο. Αυτό όμως αφορά στην καταγγελία και στον εντοπισμό του δράστη - τρίτου προσώπου. Ο εκλογέας πώς θα μπορεί να ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα?

Προς νέα "λίστα Πέτσα"?

UPDATE 23/01/2024: Θεωρούμε σχεδόν βέβαιο ότι η ψήφιση των διατάξεων για την επιστολική ψήφο θα ενεργοποιήσει την βουλιμία της κυβέρνησης Μητσοτάκη για κατασπατάληση δημοσίου χρήματος προς την αγαπημένη της κατέυθυνση: προς τα ΜΜΕ.

Θεωρούμε σχεδόν βέβαιο ότι θα ακολουθήσει πρόγραμμα διοχέτευσης δημοσίου χρήματος στα κανάλια για την "ενημέρωση των πολιτών για την επιστολική ψήφο".

Επιστολική Ψήφος στις Εθνικές Εκλογές

UPDATE 23/01/2024: Με την 79/12 22.01.2024 εκπρόθεσμη τροπολογία, η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιχειρεί την εφαρμογή της επιστολικής ψήφου και στις εθνικές εκλογές. Η τροπολογία κατατέθηκε αιφνιδιαστικά, δεν τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και δεν πέρασε και από το επιστημονικό συμβούλιο της Βουλής.

Εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων

Με το άρθρο 29 του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι θα διαγραφούν από τους εκλογικούς καταλόγους όσοι είναι από 80 ετών και άνω εφόσον σωρευτικώς:

1) Δεν έχουν υποβάλει οι ίδιοι ή δεν εμφανίζονται ως εξαρτώμενα πρόσωπα σε φορολογικές δηλώσεις του φορολογικού έτους 2022 που έχουν υποβληθεί έως την 31η.12.2023.

2) Δεν έχουν ελληνικό διαβατήριο εν ισχύ.

3) Δεν λαμβάνουν σύνταξη.

Στο ίδιο άρθρο προβλέπεται ότι ο εκλογέας ο οποίος εμπίπτει στην κατηγορία των εκλογέων προς διαγραφή, μπορεί με αίτησή του έως την 31η.10.2024 να ζητήσει τη μη διαγραφή του από τους εκλογικούς καταλόγους.

Εκτίμησή μας είναι ότι η διάταξη αυτή δεν είναι συμβατή με το Σύνταγμα στο μέτρο που η διαγραφή από τον εκλογικό κατάλογο ισοδυναμεί με περιορισμό του δικαιώματος του ψήφου, χωρίς ωστόσο να προβλέπεται τέτοιος περιορισμός στο άρθρο 51 παρ. 3 του Συντάγματος

Κατά το άρθρο 6 του ΠΔ 26/2012 "Το δικαίωμα του εκλέγειν έχουν σε κάθε εκλογική περιφέρεια μόνο όσοι είναι γραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους των δήμων της εκλογικής περιφέρειας". Επομένως, εκλογέας που δεν είναι γραμμένος σε εκλογικό κατάλογο δεν μπορεί να ψηφίσει. 

Εξάλλου, το εκλογικό δικαίωμα το αποκτά αυτοδικαίως ο πολίτης μόλις συμπληρώσει την νόμιμη ηλικία, και δεν νοείται η χορήγηση τέτοιου δικαιώματος κατόπιν αιτήσεως προς την Αρχή. Περιορισμοί στο εκλογικό δικαίωμα είναι μόνο εκείνοι οι οποίοι προβλέπονται στο άρθρο 51 παρ. 3 του Συντάγματος. Εξάλλου, και κατά το άρθρο 10 του ΠΔ 26/2012 προβλέπεται ότι "Ο Δήμαρχος συντάσσει αυτεπάγγελτα, κάθε έτος, από 1ης μέχρι τέλους Νοεμβρίου ονομαστικές καταστάσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν όσους είναι εγγεγραμμένοι στα δημοτολόγια του Δήμου και θα αποκτήσουν το δικαίωμα του εκλέγειν κατά το επόμενο έτος". Ήτοι, η εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους δεν γίνεται κατόπιν αιτήσεως

Οι διατάξεις του νόμοσχεδίου προβλέπουν μια εντελώς αντίστροφη διαδικασία ήτοι την διαγραφή χωρίς αίτηση και την επανεγγραφή κατόπιν αιτήσεως. Ακόμα χειρότερα, το άρθρο 29 του νομοσχεδίου προβλέπει και καταληκτική ημερομηνία επανεγγραφής την 31η.10.2024. Δηλαδή, εάν εμφανιστεί ο πολίτης την 1η Νοεμβρίου 2024 και ζητήσει την μη διαγραφή του, τί θα γίνει? Θα του απορρίψουν την αίτηση? Θα έχει χάσει ο πολίτης το εκλογικό του δικαίωμα και μάλιστα χωρίς να εμπίπτει στους περιορισμούς του άρθρου 51 παρ. 3 του Συντάγματος και ενώ είναι εν ζωή?

Ν. 5083/2024

UPDATE 29.01.2024: Δημοσιεύτηκε την Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2024 ο Ν. 5083/2024 (ΦΕΚ Α 12/26.01.2024) για 

1) την επιστολική ψήφο σε Ευρωεκλογές, Δημοψήφισμα και Εθνικές Εκλογές

2) Την απαγόρευση καθόδου στις ευρωεκλογές του Ηλία Κασιδιάρη και 

3) Την εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων

Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο μας Ευρωεκλογές 2024 - Επιστολική ψήφος: Δημοσιεύτηκε ο Ν. 5083/2024 για την επιστολική ψήφο



Ακολουθήστε μας στο twitter και στο Facebook