Δεν αρκούσε στα κόμματα της αντιπολίτευσης ο ρόλος του αδιάφορου παρατηρητή των εξελίξεων που δεν έχει να προσφέρει τίποτα στην κοινωνία. Πλέον, αποφάσισαν συνειδητά να γίνουν, εκτός από αδιάφοροι, και επικίνδυνοι. Τζογάρουν με αμείωτη ένταση στο έγκλημα των Τεμπών και διαγκωνίζονται για το ποιος θα προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες στην Κυβέρνηση. Δεν τους ενδιαφέρει να συσπειρωθούν έστω γύρω από έναν ειδικό σκοπό που αποτελεί αίτημα της κοινωνίας: την απόδοση ευθυνών για το έγκλημα των Τεμπών. Σε μία σειρά από αναλύσεις τα τελευταία 2 χρόνια, έχουμε αναδείξει το ζήτημα του ενταφιασμού των ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών των μελών της Κυβέρνησης, το οποίο δημιουργεί η κατάθεση και η απόρριψη προτάσεων δίωξης ("κατηγορητήρια") για το έγκλημα των Τεμπών. Στην αντιπολίτευση δεν λένε να βάλουν μυαλό. Είναι αφελές πλέον να πιστεύει κανείς ότι κινούνται έτσι από προχειρότητα. Πλεόν, είναι απολύτως εύλογο να θεωρήσει κανείς ότι εξελίσσεται μια συναλαγή μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης σε κοινή θέα. "Ανακάλυψαν" προσφάτως ότι η απόρριψη των προτάσεών τους θα προκαλέσει "μπάζωμα" των κυβερνητικών ευθυνών, ενώ αυτό είναι γνωστό από τότε που υπάρχει το άρθρο 86 του Συντάγματος. Δεν φρόντισαν να ενημερώσουν και να κινητοποιήσουν την κοινωνία και για αυτό κανείς δεν τους πιστεύει έτσω κι αν τώρα λένε την αλήθεια. Την Τετάρτη 4 Ιουνίου 2025, οι συγγενείς των θυμάτων κατέθεσαν την δική τους πρόταση δίωξης. Η πρόταση αυτή, εάν κατατεθεί και απορριφθεί, θα προκαλέσει ενταφιασμό των κυβερνητικών ευθυνών. Ωστόσο, είναι game changer υπό την έννοια ότι μετατοπίζουν το πεδίο της αντιπαράθεσης εκτός πολιτικής. Τα κόμματα της αντιπολίτευσης θα έπρεπε να συσπειρωθούν γύρω από αυτήν την πρόταση και να αποσύρουν τις δικές τους προτάσεις. Ωστόσο δεν πρόκειται να το κάνουν διότι πασχίζουν να προσφέρουν διευκολύνσεις στην Κυβέρνηση και να αποδέιξουν ότι επάξια έχουν κερδίσει την περιφρόνηση της κοινωνίας.
Ακολουθήστε μας στο BlueSky, στο mastodon, στο twitter και στο Facebook
Το θεσμικό πλαίσιο περί ευθύνης υπουργών
Η διαδικασία απόδοσης ποινικών ευθυνών σε υπουργούς ρυθμίζεται:
1) Από το άρθρο 86 του Συντάγματος
2) Τον Ν. 3126/2003 ("νόμος περί ευθύνης υπουργών")
3) Τα άρθρα 153-158 του Κανονισμού της Βουλής
Εμπνευστής της ισχύουσας μορφής της διάταξης του άρθρου 86 του Συντάγματος ήταν ο Ευάγγελος Βενιζέλος, ο οποίος την εισηγήθηκε στην συνταγματική αναθεώρηση του 2001. Συνέχεια του άρθρου 86 του Συντάγματος αποτελεί ο εκτελεστικός Ν. 3126/2003. Το άρθρο 86 του Συντάγματος ισχύει σχεδόν απαράλλαχτο, όπως το εισηγήθηκε ο Ευάγγελος Βενιζέλος το 2001, επί περίπου 25 χρόνια. Στην συνταγματική αναθεώρηση του 2019, καταργήθηκε η διάταξη για την αποσβεστική προθεσμία αλλά ο πυρήνας της διαδικασίας για την κίνηση ποινικής δίωξης κατά υπουργών δεν έχει μεταβληθεί από το 2001.
Η δικαιοσύνη δεν ερευνά κανέναν υπουργό (ή πρωθυπουργό) διότι απαγορεύεται
Ποινική δίωξη κατά υπουργών (και του πρωθυπουργού) ασκεί μόνο η Βουλή, κι όχι η "δικαιοσύνη".
Η δικαστική εξουσία όχι απλώς απαγορεύεται να ασκήσει ποινική δίωξη σε υπουργούς πρώην ή νυν, αλλά επίσης απαγορεύεται να διενεργήσει οποιαδήποτε έρευνα για να εντοπίσει τυχόν ποινικές τους ευθύνες (άρ. 86 παρ. 2 του Συντάγματος, άρ. 4 παρ. 1 Ν. 3126/2003). Δηλαδή, δεν γίνεται καν έρευνα από την "δικαιοσύνη" για τα μέλη της κυβέρνησης για να διαπιστωθεί εάν έχουν διαπράξει κάποιο αδίκημα.
Αλλά ακόμα κι αν, στο πλαίσιο άλλης έρευνας, για άλλα πρόσωπα ("κοινούς θνητούς" κι όχι υπουργούς ή πρωθυπουργούς), ο δικαστικός λειτουργός "σκοντάψει" σε στοιχεία που δείχνουν ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες υπουργών, απαγορεύεται να τα αξιολογήσει και να βγάλει συμπεράσματα όπως πχ ότι ο υπουργός διέπραξε το Χ αδίκημα (άρ. 4 παρ. 4 Ν. 3126/2003). Οι δικαστικοί λειτουργοί οι οποίοι θα "σκοντάψουν" σε τέτοια στοιχεία υποχρεούνται να μην τα ερευνήσουν και να τα διαβιβάσουν αμελλητί στη Βουλή.
Η διαδικασία άσκησης ποινικής δίωξης κατά υπουργών
Είτε η δικαστική εξουσία «σκοντάψει» σε ενδείξεις ποινικών ευθυνών είτε η Βουλή ξεκινήσει με δική της πρωτοβουλία την διερεύνηση, η πορεία είναι η ίδια.
(α) Αρχικά, πρέπει 30 βουλευτές να καταθέσουν πρόταση για την σύσταση επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης («προανακριτική») η οποία δεν μπορεί να αφορά γενικά και αόριστα σε διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών του υπουργού αλλά να αφορά σε συγκεκριμένα αδικήματα πχ στην διερεύνηση της διάπραξης του αδικήματος της υπόθαλψης. Πρόκειται περί πρότασης κι όχι περί κατηγορητηρίου όπως ανακριβώς υποστήριζε η κυβέρνηση κατά την συζήτηση της πρότασης δυσπιστίας τον Μάρτιο του 2024.
(β) Εάν η πρόταση των 30 βουλευτών υπερψηφιστεί από την Βουλή με πλειοψηφία τουλάχιστον 151 ψήφων (άρα, από την Κυβέρνηση), τότε με απόφαση της συγκροτείται ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης («προανακριτική»). Στην επιτροπή αυτή, την πλειοψηφία θα την έχει η κυβερνητική παράταξη, η οποία θα μπορεί να θέτει εμπόδια έρευνα πχ να μην καλεί μάρτυρες. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν υπάρχει εμπιστοσύνη σε μια προανακριτική επιτροπή στην οποία την πλειοψηφία θα την έχει η κυβέρνηση.
Εάν η πρόταση των 30 βουλευτών καταψηφιστεί από την Βουλή τότε παράγεται περιορισμένο οιονεί δεδικασμένο, η υπόθεση αρχειοθετείται και δεν μπορεί μια επόμενη Βουλή να την ανασύρει από το αρχείο παρά μόνο εάν προκύψουν νέα στοιχεία (Σ86 παρ. 3 εδ. β', άρ. 5 παρ. 4 Ν. 3126/2003, άρ. 155 παρ. 10 του Κανονισμού της Βουλής). Ουσιαστική συνέπεια της αρχειοθέτησης είναι η απαλλαγή των προσώπων για τα οποία καταψηφίστηκε η πρόταση δίωξης διότι οι δυνατότητες ανάσυρσης είναι εν τοις πράγμασι περιορισμένες έως αδύνατες.
Η προανακριτική επιτροπή κάνει διερεύνηση της υπόθεσης δηλαδή διενεργεί αποδείξεις (πχ εξέταση μαρτύρων κλπ) και ανακριτικές πράξεις (πχ άρση απορρήτου) και συγκεντρώνει αποδεικτικό υλικό για να αποφασιστεί εάν πρέπει να ασκηθεί ποινική δίωξη. Σκοπός της προανακριτικής επιτροπής είναι ο σκοπός των άρθρων 43 παρ. 4 και 243 παρ. 1 ΚΠΔ ήτοι η συλλογή αποδεικτικών στοιχείων για να αποφασισθεί αν πρέπει να κινηθεί η ποινική δίωξη. Επειδή η ποινική δίωξη ασκείται in rem δηλ. στην αξιόποινη πράξη, αυτό που ερευνάται από την προανακριτική είναι το εάν συντρέχουν επαρκείς ενδείξεις για να πιθανολογηθεί κατ' αρχήν η διάπραξη αξιόποινης πράξης κι όχι οι ενδείξεις ενοχής, όπως εσφαλμένα ακούγεται στον δημόσιο διάλογο.
Η επιτροπή αυτή κάνει αυτό που απαγορεύεται να κάνει η δικαιοσύνη, δηλαδή την διερεύνηση των υπουργικών αδικημάτων και την αξιολόγηση του αποδεικτικού υλικού. Για τον λόγο αυτό, παραπλανούν όσοι λένε δημοσίως ότι τάχα πρέπει να περιμένουμε τα συμπεράσματα της δικαστικής έρευνας. Απαγορεύεται στην δικαιοσύνη να ερευνήσει πρώην ή νυν μέλη της Κυβέρνησης. Μόνο η βουλή (δηλ. η Κυβέρνηση) μπορεί να το κάνει αυτό.
Η διερεύνηση την οποία κάνει η προανακριτική επιτροπή δεν είναι απλώς τυπική προϋπόθεση για να ασκηθεί νομίμως η ποινική δίωξη. Για να ασκηθεί νομίμως η ποινική δίωξη πρέπει να προκύπτουν επαρκείς ενδείξεις ώστε να πιθανολογηθεί η διάπραξη αξιόποινης πράξης. Η διερεύνηση της υπόθεσης είναι ουσιαστική προϋπόθεση ώστε να εντοπιστούν τέτοιες επαρκείς ενδείξεις και για να βασιστεί σε αυτές η άσκηση της ποινικής δίωξης. Σε τί θα βασιστούν οι Βουλευτές οι οποίοι θα υπερψηφίσουν ή θα καταψηφίσουν την άσκηση ποινικής δίωξης κατά υπουργού, εάν η προανακρτική επιτροπή δεν διενεργήσει έρευνα για να συγκεντρώσει στοιχεία τα οποία θα συνιστούν επαρκείς ενδείξεις για την άσκηση της δίωξης? Η δίωξη αθώου ή η παράλειψη δίωξης κάποιου υπόπτου, συγκροτεί το αδίκημα της κατάχρησης εξουσίας του 239ΠΚ και τιμωρείται με κάθειρξη έως δέκα έτη και χρηματική ποινή, αν πρόκειται για κακούργημα και με φυλάκιση τουλάχιστον τριών ετών και χρηματική ποινή, αν πρόκειται για πλημμέλημα. Εξάλλου, εάν δεν τηρηθούν οι διατάξεις που καθορίζουν την κίνηση της ποινικής δίωξης τότε προκαλείται απόλυτη ακυρότητα της διαδικασίας κατά το αρ. 171 παρ. 1 περ. β' ΚΠΔ.
(γ) Η επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης ("προανακριτική") καταρτίζει πόρισμα (Σ86 παρ. 3, άρ. 5 παρ. 4 & 6 Ν. 3126/2003). Το πόρισμα πρέπει να είναι αιτιολογημένο και εισάγεται στην ολομέλεια της Βουλής, η οποία αποφασίζει με πλειοψηφία τουλάχιστον 151 ψήφων για την άσκηση ή μη δίωξης κατά του μέλους της Κυβέρνησης (άρ. 6 Ν. 3126/2003, άρ. 156-157 ΚτΒ). Ουσιαστικά, αποφασίζει η Κυβέρνηση, η οποία έχει την πλειοψηφία των εδρών.
Άρα, για το έγκλημα των Τεμπών, η ΝΔ αποφασίζει αν θα συσταθεί επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης, η ΝΔ διερευνά τα αδικήματα και η ΝΔ θα αποφασίσει εάν θα ασκηθεί ποινική δίωξη. Ο ελεγχόμενος γίνεται ελεγκτής.
Εάν το πόρισμα υπερψηφιστεί τότε ανοίγει ο δρόμος για Ειδικό Δικαστήριο. Γίνεται κλήρωση για την συγκρότηση Δικαστικού Συμβουλίου (2 από το Συμβούλιο της Επικρατείας και 3 από τον Άρειο Πάγο) και την σύνθεση του Ειδικού Δικαστηρίου (6 μέλη του Συμβουλίου της Επικρατείας και 7 μέλη του Αρείου Πάγου).
Εάν το πόρισμα καταψηφιστεί τότε παραγεται περιορισμένο οιονεί δεδικασμένο, η υπόθεση αρχειοθετείται και δεν μπορεί μια επόμενη Βουλή να την ανασύρει από το αρχείο παρά μόνο εάν προκύψουν νέα στοιχεία (άρ. 6 παρ. 4 Ν. 3126/2003, άρ. 157 παρ. 5 Κανονισμού της Βουλής). Ουσιαστική συνέπεια της αρχειοθέτησης είναι η απαλλαγή των προσώπων για τα οποία καταψηφίστηκε η πρόταση δίωξης διότι οι δυνατότητες ανάσυρσης είναι εν τοις πράγμασι περιορισμένες έως αδύνατες.
Οι συνέπειες της απόρριψης πρότασης/πορίσματος
Εάν η απορριφθεί η πρόταση για την άσκηση ποινικής δίωξης την οποία θα καταθέσουν 30 βουλευτές κατά υπουργού τοτε προκαλούνται σοβαρότατες συνέπειες. Το ίδιο ισχύει και εάν υπερψηφιστεί η πρόταση δίωξης των 30 βουλευτών, σχηματιστεί προανακριτική επιτροπή και απορριφθεί το πόρισμά της, ήτοι εάν δεν ασκήσει ποινική δίωξη η Βουλή.
Οι συνέπειες λοιπόν αφορούν την απόρριψη:
1) Της πρότασης δίωξης 30 βουλευτών
2) Του πορίσματος της επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης ("προανακριτική")
Απόρριψη πρότασης
Κατά το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος, εάν η πρόταση άσκησης δίωξης η οποία υποβλήθηκε από 30 βουλευτές απορριφθεί, δηλ. δεν ψηφιστεί με πλειοψηφία τουλάχιστον 151 ψήφων (δηλ. αν την καταψηφίσει η Κυβέρνηση) τότε η πρόταση απορρίπτεται ως προδήλως αβάσιμη.
Περαιτέρω, κατά το άρ. 5 παρ. 4 & 7 του Ν. 3126/2003, εάν η Ολομέλεια της Βουλής απορρίψει ως προδήλως αβάσιμη την πρόταση για την άσκηση της ποινικής δίωξης, νέα πρόταση που στηρίζεται στα ίδια πραγματικά περιστατικά είναι απαράδεκτη.
Τέλος, σύμφωνα με το άρθρο 155 παρ. 10 του Κανονισμού της Βουλής, αν η Βουλή απορρίψει την πρόταση των 30 βουλευτών, δεν μπορεί να υποβληθεί νέα πρόταση άσκησης δίωξης στηριζόμενη στα ίδια πραγματικά.
Απόρριψη πορίσματος
Κατά το άρθρο 6 παρ. 4 Ν. 3126/2003, εάν συσταθεί επιτροπή προκαταρκτικής εξέτασης και η Βουλή απορρίψει το πόρισμά της, νέα πρόταση που αφορά τα ίδια πρόσωπα και τις ίδιες πράξεις, έστω και με διαφορετικό νομικό χαρακτηρισμό, είναι σε κάθε περίπτωση απαράδεκτη.
Τέλος, κατά το άρθρο 157 παρ. 5 του Κανονισμού της Βουλής, αν απορριφθεί το πόρισμα της επιτροπής, δεν μπορεί να υποβληθεί νέα πρόταση άσκησης δίωξης εναντίον του ίδιου προσώπου στηριζόμενη στα ίδια πραγματικά περιστατικά.
Περιορισμένο οιονεί δεδικασμένο
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι τόσο ο συνταγματικός όσο και ο κοινός νομοθέτης, εξομοίωσαν τις έννομες συνέπειες της απόρριψης πρότασης δίωξης κατά υπουργών ή πορίσματος, με τις έννομες συνέπειες τις οποίες προκαλεί η αρχειοθέτηση μήνυσης κατά το άρ. 43 παρ. 3 και 4 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, δηλαδή παράγεται περιορισμένο οιονεί δεδικασμένο.
Στις περιπτώσεις αυτές παράγεται αποτέλεσμα παρεμφερές προς το δεδικασμένο, όπως αυτό το οποίο παράγεται σε περίπτωση αρχειοθέτησης μήνυσης, το οποίο παρέχει το δικαίωμα απόρριψης κάθε νέας καταγγελίας, κατά των ίδιων προσώπων που βασίζεται στα ίδια πραγματικά περιστατικά ή με επουσιώδη παραλλαγή ή συμπλήρωση και στα ίδια αποδεικτικά στοιχεία ή και σε ασήμαντη προσθήκη αυτών, σαν νομικά αστήρικτη. Το οιονεί αυτό δεδικασμένο που προκύπτει δεσμευτικό, έχει οιονεί δικαιοδοτικό χαρακτήρα και γίνεται δεκτό πως κάμπτεται μόνον εάν ήθελε προκύψουν νεώτερα ουσιώδη ή άγνωστα πραγματικά περιστατικά που δικαιολογούν την επανεξέταση της υπόθεσης (βλ. ενδεικτικά ΑΠ 420/2023, ΑΠ 609/2019, ΑΠ 1120/2018 κλπ). Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο μας Τέμπη: Συγκάλυψη, Παραπληροφόρηση, Ευθύνη υπουργών, Βουλευτική ασυλία και Παραγραφή
Με απλά λόγια, εάν απορριφθεί από την παρούσα Βουλή η πρόταση δίωξης των 30 βουλευτών ή το πόρισμα της προανακριτικής, γίνουν εκλογές και αναδειχθεί μία νέα κυβέρνηση με διαφορετικούς συσχετισμούς δυνάμεων στη Βουλή από τους σημερινούς, αυτή δεν θα μπορεί να κάνει τίποτα ως προς την υπόθεση και τα πρόσωπα για τα οποία έγινε η αρχειοθέτηση. Θα παραμείνει στο αρχείο εκτός κι αν προκύψουν εντελώς νέα στοιχεία που να δικαιολογούν την ανάσυρσή της. Αυτός είναι ο λόγος που οι εξαγγελίες από τα κόμματα της δημοκρατικής αντιπολίτευσης ότι θα καταθέσουν πρόταση για σύσταση προανακριτικής είναι απολύτως επικίνδυνες για την δικαίωση των θυμάτων. Διότι η απόρριψή της θα οδηγήσει σε «θάψιμο» των ευθυνών.
Θα πρέπει επιπλέον να επισημανθεί ότι:
1) Η απόρριψη έγκλησης (κι όχι μήνυσης) κατά το άρθρο 51 παρ. 2 και 3 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας δίνει στον εγκαλούντα την δυνατότητα να προσφύγει κατά της απόρριψης ενώπιον του Εισαγγελέα Εφετών (άρ. 52ΚΠΔ, οιονεί ένδικο μέσο). Τέτοια δυνατότητα προσφυγής κατά της απόρριψης της πρότασης δίωξης των 30 βουλευτών ή του πορίσματος της προανακριτικής, δεν παρέχεται εν προκειμένω στους ενδιαφερόμενους πχ στους συγγενείς των θυμάτων.
2) Το άρθρο 43 παρ. 3 ΚΠΔ προέβλεπε ότι η αρχειοθέτηση της μήνυσης ελέγχεται από ανώτερο δικαστικό λειτουργό, ήτοι από Εισαγγελέα Εφετών, ο οποίος μπορούσε να διαφωνήσει. Ο έλεγχος των αρχειοθετήσεων από ανώτερο δικαστικό λειτουργό, καταργήθηκε τον Μάϊο του 2020 με το άρθρο 94 του Ν. 4689/2020, το οποίο ψήφισαν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, αρχικά για τις υποθέσεις τις οποίες χειρίζονταν ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος (άρ. 33 και 36 ΚΠΔ, τροπολογία Υπ. Δικ. 300/16-15.5.2020). Κατόπιν, με το άρ. 67 του Ν. 5090/2024, το οποίο τροποποίησε το άρ. 43 παρ. 3 ΚΠΔ, ο μη-έλεγχος των αρχειοθετήσεων από ανώτερο δικαστικό λειτουργό, με μόνη την διάταξη ενός εισαγγελέα, επεκτάθηκε σε όλες τις υποθέσεις.
Ανακριτής και δικαστικό συμβούλιο ειδικού δικαστηρίου
Κάποιοι, στον βωμό του ανακριβούς ισχυρισμού "αφήστε την δικαιοσύνη να κάνει τη δουλειά της", διακινούν την άποψη ότι ο ανακριτής ή το δικαστικό συμβούλιο, εάν διαπιστώσουν από την μελέτη της δικογραφίας ότι υπάρχουν ευθύνες και άλλων υπουργών ή και του πρωθυπουργού, μπορούν τάχα να παρέμβουν. Τούτο όμως είναι ανακριβές.
Ανακριτής ειδικού δικαστηρίου
Αφενός, η άσκηση της ποινικής δίωξης από την Βουλή για συγκεκριμένο πλημμέλημα, οριοθετεί το αντικείμενο της δίκης, κι ως εκ τούτου και το αντικείμενο της κύριας ανάκρισης, σε συγκεκριμένες πράξεις [ενδ. Καρράς Αργ. "Ποινικό Δικονομικό Δίκαιο" 2024 σελ. 249].
Ο ανακριτής του δικαστικού συμβουλίου δεν έχει την εξουσία να κάνει διερεύνηση για πράξεις για τις οποίες δεν έχει ασκηθεί ποινική δίωξη από τη Βουλή. Δεν έχει, συνεπώς, την εξουσία να διερευνήσει τυχόν κακουργήματα για τα οποία η Βουλή απέρριψε την πρόταση των 30 βουλευτών, διότι η Βουλή δεν θα έχει ασκήσει ποινική δίωξη ως προς αυτά. Μόνο "κατά τύχη" θα μπορούσε να "σκοντάψει" ο ανακριτής του δικαστικού συμβουλίου σε στοιχεία που υποδεικνύουν την διάπραξη κακουργήματος κι όχι επειδή διενεργεί έρευνα ειδικά ως προς αυτό.
Ακόμα όμως κι αν ο ανακριτής του Δικαστικού Συμβουλίου "σκοντάψει κατά τύχη" σε στοιχεία τα οποία υποδεικνύουν κακούργημα, αφενός απαγορεύεται να επεκτείνει την δίωξη και την έρευνά του σε αυτά (Σ86 παρ. 2 εδ. α' και άρ. 4 παρ. 1 Ν. 3126/2003) και αφετέρου πρέπει, κατ' ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 250 παρ. 2 ΚΠΔ (άρ. 22 παρ. 1 Ν. 3126/2003), να τα στείλει στην Βουλή η οποία είναι η μόνη αρμόδια, ως οιονεί εισαγγελέας να ασκήσει την ποινική δίωξη και να ξεκινήσει εκ νέου η διαδικασία του άρθρου 86 του Συντάγματος δηλαδή να κατατεθεί πρόταση από 30 Βουλευτές κλπ.
Όμως, εάν η Βουλή έχει ήδη απορρίψει την πρόταση για άσκηση ποινικής δίωξης για κακούργημα τότε θα έχει παραχθεί περιορισμένο οιονεί δεδικασμένο, ανάλογο του άρθρου 43 παρ. 4 ΚΠΔ και κάθε νέα πρόταση εναντίον του ίδιου προσώπου στηριζόμενη στα ίδια πραγματικά περιστατικά έστω και με διαφορετικό νομικό χαρακτηρισμό, θα είναι σε κάθε περίπτωση απαράδεκτη (Σ86 παρ. 3, άρ. 5 παρ. 6 & άρ. 6 παρ. 4 Ν. 3126/2003, άρ. 155 παρ. 10 & 157 παρ. 5 ΚτΒ). Φαύλος κύκλος.
Δικαστικό Συμβούλιο ειδικού δικαστηρίου
Ούτε το Δικαστικό Συμβούλιο θα μπορεί να κάνει "βελτίωση" του νομικού χαρακτηρισμού της πράξης από πλημμέλημα πχ της παράβασης καθήκοντος 259ΠΚ, σε κακούργημα πχ σε θανατηφόρες παρεμβάσεις στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς 291 παρ. 1 δδ' ΠΚ διότι τότε δεν θα πρόκειται για βελτίωση αλλά για ανεπίτρεπτη μεταβολή κατηγορίας σε πράξη ουσιωδώς διάφορη από εκείνη για την οποία ασκήθηκε η ποινική δίωξη ώστε να αποτελεί αντικειμενικά διαφορετικό έγκλημα (ενδ. ΑΠ 588/2024, 1341/2023, 716/2019, 293/2006, 1340/2005, 733/2004) που προκαλεί απόλυτη ακυρότητα της διαδικασίας (171 παρ. 1 στοιχ. β' και δ' ΚΠΔ) επειδή προσβάλλονται τα υπερασπιστικά δικαιώματα του κατηγορουμένου και επειδή δεν κινήθηκε η ποινική δίωξη από τον εισαγγελέα, ήτοι εν προκειμένω από την Βουλή.
Θα πρέπει το δικαστικό συμβούλιο να στείλει την δικογραφία στη Βουλή για να ασκήσει νέα ποινική δίωξη, δηλαδή να ξεκινήσει εκ νέου η διαδικασία του άρθρου 86 του Συντάγματος με την κατάθεση νέας πρότασης 30 βουλευτών. Όμως, ακόμα κι αν κατατεθεί τέτοια προαση 30 βουλευτών, επειδή θα έχει ήδη απορριφθεί από την Βουλή η προηγούμενη ανάλογη πρόταση, θα έχει παραχθεί οιονεί δεδικασμένο και η νέα προαση θα απορριφθεί ως απαράδεκτη, εφόσον θα βασίζεται στα ίδια πραγματικά περιστατικά και θα αφορά στα ίδια πρόσωπα. Πρακτικά, θα είναι σχεδόν αδύνατο να στείλει το δικαστικό συμβούλιο στη Βουλή δικογραφία η οποία θα έχει νέα στοιχεία διότι για να προκύψουν τέτοια θα πρέπει να γίνει κάποια έρευνα από τον ανακριτή του ειδικού δικαστηρίου. Όμως, όπως προαναφέρθηκε, απαγορεύεται στον ανακριτή να διενεργήσει οποιαδήποτε έρευνα κατά υπουργών, για πράξεις για τις οποίες δεν έχει ασκήσει ποινική δίωξη η Βουλή.
Ανάσυρση από το αρχείο
Ανάσυρση της υπόθεσης για την οποία η Βουλή απέρριψε την πρόταση δώξης επιτρέπεται μόνο κατ' ανάλογη εφαρμογή του άρ. 43 παρ. 6 ΚΠΔ (άρ. 22 παρ. 1 Ν. 3126/2003), ήτοι μόνο όταν αναφαίνονται νέα πραγματικά περιστατικά ή στοιχεία ή γίνεται επίκληση αυτών, τα οποία δικαιολογούν κατά την κρίση του την επανεξέταση της υπόθεσης.
Αυτό όμως θα είναι πρακτικά αδύνατο να γίνει και εάν συμβεί θα είναι μόνο κατά τύχη διότι ο ανακριτής του δικαστικού συμβουλίου δεν θα διενεργήσει έρευνα για κακουργήματα αλλά αποκλειστικά για τα πλημμελήματα για τα οποία θα ασκήσει ποινική δίωξη η βουλή. Πώς, λοιπόν, θα εντοπίσει ο ανακριτής του δικαστικού συμβουλίου νέα στοιχεία από την στιγμή που δεν θα διενεργήσει έρευνα για κακουργήματα?
Από την στιγμή που τα κόμματα της αντιπολίτευσης καταθέτουν τώρα προτάσεις για κακουργήματα (και κατά του πρωθυπουργού), αυτό σημαίνει ότι κατά την άποψή τους υπάρχουν επαρκείς τέτοιες ενδείξεις στο υφιστάμενο στην δικογραφία υλικό. Συνεπώς, εάν η πλειοψηφία, δηλαδή η κυβέρνηση, απορρίψει τις προτάσεις τους για κακουργηματικές διώξεις, τότε (κατά την αντιπολίτευση) θα έχει κάνει εσφαλμένη αξιολόγηση του ήδη υπάρχοντος στην δικογραφία αποδεικτικού υλικού.
Παρά το γεγονός ότι η παράγεται περιορισμένο οιονεί δεδικασμένο με την απόρριψη της πρότασης δίωξης από την Βουλή, επιτρεπτέα είναι η ανάσυρση της υπόθεσης από το αρχείο και λόγω νέας διαφορετικής αξιολογήσεως και κρίσεως του ήδη υφιστάμενου στην δικογραφία πραγματικού υλικού κι όχι μόνο όταν η ανάσυρση είναι βασισμένη αποκλειστικώς στην ύπαρξη νέων περιστατικών [ενδ. ΔιάτΕισΕφΑθ 1/1992].
Ο ανακριτής του δικαστικού συμβουλίου, όταν θα λάβει και θα μελετήσει την δικογραφία, δύναται να αξιολογήσει το υφιστάμενο πραγματικό υλικό, να διαπιστώσει την τυχόν διάπραξη κακουργημάτων και κατ' εφαρμογή του άρθρου 250 παρ. 2 ΚΠΔ, να την διαβιβάσει στην Βουλή. Εξάλλου, αφενός η απόρριψη πρότασης δίωξης από την Βουλή κατά Σ86 παρ. 3, άρ. 5 παρ. 6 & άρ. 6 παρ. 4 του Ν. 3126/2003 και άρ. 155 παρ. 10 & 157 παρ. 5 ΚτΒ δεν καθιερώνει κάποιο ιδιότυπο ποινικώς ανεύθυνο υπέρ των μελών της κυβέρνησης και αφετέρου δεν καταλείπεται αμφιβολία ότι από την διάταξη του 250 παρ. 2 ΚΠΔ (αλλά και από τα άρθρα 38 και 39 ΚΠΔ) προκύπτει ότι ο ανακριτής έχει το καθήκον να εντοπίζει και να διαβιβάζει στον αρμόδιο εισαγγελέα στοιχεία τα οποία υποδεικνύουν την διάπραξη και άλλων αξιόποινων πράξεων.
Η ανάσυρση όμως θα πρέπει να γίνει από την Βουλή, η οποία εκτελεί καθήκοντα οιονεί εισαγγελέα, καθώς σύμφωνα με το άρθρο 43 παρ. 6 ΚΠΔ ο εισαγγελέας είναι το όργανο το οποίο ανασύρει τη δικογραφία από το αρχείο.
Επομένως, ακόμα κι αν η αντιπολίτευση καταθέσει στην παρούσα Βουλή νέα πρόταση η οποία θα βασίζεται όχι σε νέα περιστατικά αλλά στον ισχυρισμό ότι έγινε εσφαλμένη αξιολόγηση του ήδη υπάρχοντος στην δικογραφία αποδεικτικού υλικού, πάλι η Κυβέρνηση θα έχει την δυνατότητα να την απορρίψει.
Έχει ήδη συμβεί ως προς την σύμβαση 717 και το μπάζωμα
Αυτό που είναι τουλάχιστον περίεργο, είναι ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης έθεσαν τώρα στον δημόσιο διάλογο (Μάιος - Ιούνιος 2025), το ζήτημα των συνεπειών που επιφέρει η καταψήφιση και αρχειοθέτηση των προτάσεων δίωξης. Δεν το γνώριζαν εδώ και 2 χρόνια?
Εκείνο όμως που καθιστά όχι απλώς περίεργη αλλά ύποπτη την στάση της αντιπολίτευσης είναι ότι οι συνέπειες τις οποίες επικαλούνται (αρχειοθέτηση), έχουν ήδη επέλθει για την σύμβαση 717 (Νοέμβριος 2023) και για το μπάζωμα (Απρίλιος 2025) με πρωτοβουλία του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, που πρόσφεραν απροσδόκητη (?) διευκόλυνση στην Κυβέρνηση.
Σύμβαση 717
Την Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2023, το ΚΚΕ κατέθεσε ενώπιον της Βουλής πρόταση για την σύσταση εξεταστικής επιτροπής "για τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών και των πτυχών που σχετίζονται με αυτό", σύμφωνα με τα άρθρα 144-149 του Κανονισμού της Βουλής. Διαβάστε περισσότερα για την εξεταστική και το πώς εξελίχθηκε, στο άρθρο μας Τέμπη: Εξεταστική επιτροπή για το έγκλημα των Τεμπών.
Έξι (6) ημέρες μετά την προταση του ΚΚΕ για την σύσταση εξεταστικής επιτροπής, την Δευτέρα 13 Νοεμβρίου 2023, το ΠΑΣΟΚ κατέθεσε την υπ. αρ. 5176/13.11.2023 πρόταση για τη σύσταση επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης κατά του Χρήστου Σπίρτζη για παράβαση καθήκοντος 259ΠΚ και του Κων. Αχ. Καραμανλή για κακουργηματική απιστία 390ΠΚ και παράβαση καθήκοντος 259ΠΚ σχετικά με την σύμβαση 717.
Δύο (2) ημέρες μετά το ΠΑΣΟΚ, την Τετάρτη 15 νοεμβρίου 2023 κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ την υπ' αρ. 5238/15.11.2023 πρόταση για τη σύσταση επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης κατά του Κωστή Χατζηδάκη για παράβαση καθήκοντος 259ΠΚ, του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη για παράβαση καθήκοντος 259ΠΚ και του Κων. Αχ. Καραμανλή για κακουργηματική απιστία 390ΠΚ και παράβαση καθήκοντος 259ΠΚ για την σύμβαση 717.
Οι προτάσεις ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ συζητήθηκαν και απορρίφθηκαν στην Ολομέλεια της Βουλής την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2023 (πρακτικά light, πρακτικά full 140MB, video).
Επομένως, ως προς τις ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες Καραμανλή, Σπίρτζη, Χατζηδάκη και Χρυσοχοΐδη, έχει ήδη παραχθεί περιορισμένο οιονεί δεδικασμένο και δεν μπορεί να ανασυρθεί η υπόθεση από το αρχείο παρά μόνο είτε με την συνεισφορά νέων στοιχείων είτε με την εκ νέου αξιολόγηση του υφιστάμενου υλικού.
Διαβάστε περισσότερα για την προανακριτική για την σύμβαση 717 στο άρθρο μας Τέμπη: Προανακριτική για την σύμβαση 717 - Πλάτη ΠΑΣΟΚ & ΣΥΡΙΖΑ στην Κυβέρνηση
Μπάζωμα
Ακριβώς το ίδιο έχει ήδη συμβεί και με το μπάζωμα των Τεμπών. Ο ενταφιασμός των ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών έγινε πάλι με πρωτοβουλία του ΠΑΣΟΚ το οποίο την Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2025 κατέθεσε πρόταση για σύσταση προανακριτικής επιτροπής κατά του Χρ. Τριαντόπουλου.
Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ περιόρισε τις ενδεχόμενες ευθύνες για το μπάζωμα αποκλειστικά στο πρόσωπο του Χρ. Τριαντόπουλου και αποκλειστικά για το πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος.
Τα υφιστάμενα στην δικογραφία πραγματικά περιστατικά αξιολογήθηκαν από το ΠΑΣΟΚ ως παράβαση καθήκοντος 259ΠΚ. Δεν ζήτησαν να ερευνηθεί το ενδεχόμενο να έχει διαπραχθεί για παράδειγμα και το αδίκημα της υπόθαλψης 231ΠΚ ή και το αδίκημα της ηθικής αυτουργίας σε υπόθαλψη 46+231ΠΚ από άλλα πρόσωπα.
Η προταση του ΠΑΣΟΚ συζητήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής την Τρίτη 4 Μαρτίου (πρακτικά, video) και υπερψηφίστηκε.
Σϋμφωνα με την άποψη η οποία εδώ υιοθετείται, το αποτέλεσμα ήταν να παραχθεί περιορισμένο οιονεί δεδικασμένο ως προς τα πρόσωπα για τα οποία δεν έγινε πρόταση δίωξης ήτοι δεν συμπεριλήφθηκαν στην πρόταση του ΠΑΣΟΚ. Τούτο διότι οιονεί δεδικασμένο δεν παράγει μόνο η απόρριψη πρατασης δίωξης κατά συγκεκριμένων προσώπων αλλά και η αξιολόγηση συγκεκριμένων πραγματικών περιστατικών ήτοι αποδεικτικού υλικού. Αυτό που φαίνεται να αγνοούν ή να μην θέτουν προς συζήτηση τα κόμματα της αντιπολίτευσης τα οποία εξέφρασαν επιφυλάξεις, είναι οτι το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος, το άρ. 5 παρ. 4 & 7 του Ν. 3126/2003 και το άρθρο 155 παρ. 10 του Κανονισμού της Βουλής, αναφέρονται στην αξιολόγηση πραγματικών περιστατικών κι όχι προσώπων. Περιστατικά τα οποία ήταν ήδη σε γνώση της Βουλής αλλά τα οποία δεν αξιολογήθηκαν ως αξιόποινες πράξεις και άλλων προσώπων για τα οποία δεν προτάθηκε η ποινικής τους δίωξη, δεν μπορούν να αποτελέσουν την βάση μελλοντικής δίωξης παρά μόνο εάν ανασυρθούν απότο αρχείο με επαναξιολόγηση (βλ. παραπάνω "Ανάσυρση από το αρχείο").
Διαβάστε επίσης Τέμπη - μπάζωμα: Κατατέθηκε η πρόταση του ΠΑΣΟΚ για προανακριτική κατά Τριαντόπουλου
Κασσελάκης & ΣΥΡΙΖΑ
Την Τρίτη 26 Μαρτίου 2024, ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΚΙΝΑΛ Νίκος Ανδρουλάκης, κατέθεσε πρόταση δυσπιστίας (μομφής) κατά της Κυβέρνησης Μητσοτάκη την οποία συνυπέγραψαν και βουλευτές από τον ΣΥΡΙΖΑ, την Νέα Αριστερά και την Πλεύση Ελευθερίας.
"Κατηγορητήριο"
Κατά την συζήτηση της πρότασης δυσπιστίας το τριήμερο τριήμερο 26-28 Μαρτίου 2024, Μητσοτάκης και Καραμανλής εγκάλεσαν την αντιπολίτευση ότι έχει ανοίξει μία αόριστη συζήτηση περί ποινικών ευθυνών υπουργών χωρίς να καταθέσουν συγκεκριμένο "κατηγορητήριο" (sic!).
Το άρθρο 86 του Συντάγματος δεν αναφέρεται σε κατηγορητήριο αλλά σε πρόταση άσκησης δίωξης η οποία υποβάλλεται από τριάντα τουλάχιστον βουλευτές. Τό ίδιο και το άρθρο 5 παρ. 1 του Ν. 3126/2003 (νόμος περί ευθύνης υπουργών). Αλλά και το άρθρο 154 του Κανονισμού της Βουλής αναφέρεται σε πρόταση για την άσκηση δίωξης κι όχι σε κατηγορητήριο. Επομένως, τεχνικά, πρόκειται περί πρότασης άσκησης δίωξης κι όχι περί κατηγορητηρίου.
Ο όρος "κατηγορητήριο" είναι μια επινόηση της Κυβέρνησης. Ωστόσο είναι ανεξήγητο γιατί η αντιπολίτευση έσπευσε να υιοθετήσει την ορολογία της Κυβέρνησης αντί να την αντικρούσει.
Το "κατηγορητήριο" της 1ης Απριλίου 2024
Την Δευτέρα 1η Απριλίου 2024, ο τότε Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Στέφανος Κασσελάκης παρουσίασε ένα 7σέλιδο προχειρογράφημα το οποίο ονόμασε "κατηγορητήριο", κατά του Κων. Αχ. Καραμανλη, χωρίς να συμπεριλάβει άλλα πρόσωπα.
Ο Κασσελάκης κάλεσε τον Μητσοτάκη και την Κ.Ο. της Νέας Δημοκρατίας να υιοθετήσουν το "κατηγορητήριο" του ΣΥΡΙΖΑ. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν κατέθεσε ενώπιον της Βουλής την πρότασή του. Η τυχόν απόρριψή της, θα οδηγούσε στο "μπάζωμα" των ποινικών ευθυνών του εγκλήματος των Τεμπών.
Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο μας Τέμπη - Κατηγορητήριο: "Πλάτες" ΣΥΡΙΖΑ στην Κυβέρνηση & μπάζωμα κυβερνητικών ευθυνών
Η εξαγγελία προανακριτικής για το μπάζωμα την 26η Απριλίου 2024
Ο ΣΥΡΙΖΑ όμως δεν σταμάτησε εκεί. Λίγες ημέρες μετά, την Παρασκευή 26 Απριλίου 2024, εξέδωσε ανακοίνωσή με την οποία ανακοίνωνε ότι θα ζητήσει την σύσταση επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης της Βουλής για το «μπάζωμα των Τεμπών».
Μάλιστα, η σχετική ανακοίνωση έχει εξαφανιστεί (!!!) από τον ιστότοπο του ΣΥΡΙΖΑ και το link παραπέμπει σε σελίδα σφάλματος (error 404). Ευτυτχώς, είχαμε προλάβει να την σώσουμε στα web archives.
Γράφαμε τότε ότι: "Ο μόνος τρόπος για να υπερψηφιστεί η πρότασή του είναι να έχει εξασφαλίσει την στήριξη και βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας. Επειδή όμως αυτό το σενάριο φαίνεται απίθανο, είναι σχεδόν βέβαιο ότι αν ο ΣΥΡΙΖΑ καταθέσει τέτοια πρόταση τότε αυτή θα απορριφθεί. Η πολιτική ήττα του ΣΥΡΙΖΑ θα είναι το μικρότερο πρόβλημα. Ο ΣΥΡΙΖΑ θα δημιουργήσει σοβαρότατο πρόβλημα στους συγγενείς των θυμάτων διότι θα προκαλέσει ουσιαστικά την απάλειψη των τυχόν ποινικών ευθυνών των υπουργών και θα στερήσει κάθε δυνατότητα περαιτέρω διερεύνησης. Δεν είναι υπεύθυνη αυτή η στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης και πιθανότατα γίνεται για την δημιουργία πολιτικών εντυπώσεων και μόνο".
Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο μας Τέμπη - μπάζωμα: Ακατανόητη η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για προκαρκτική επιτροπή της Βουλής για το μπάζωμα.
Η εξαγγελία προανακριτικής για το μπάζωμα την 11η Οκτωβρίου 2024
Η προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ να διευκολύνει την Κυβέρνηση, συνεχίστηκε με αμείωτη ένταση τον Οκτώβριο του 2024 και ενώ είχε καθαιρεθεί ο Στέφανος Κασσελάκης από την προεδρία του κόμματος.
Την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2024, ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς, έκανε μία δήλωση (pdf) στην οποία ανέφερε ότι την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2024 ο ΣΥΡΙΖΑ πρόκειται να καταθέσει στην Βουλή πρόταση για την σύσταση επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης (ποινική ευθύνη υπουργών) για το μπάζωμα του χώρου του εγκλήματος των Τεμπών.
Ακόμη, ανέφερε ότι αυτό ήταν απόφαση του Προεδρείου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας (δηλαδή του ίδιου) και της Πολιτικής Γραμματείας. Η απόφαση της Πολιτικής Γραμματείας δεν είναι δημοσιευμένη ώστε να μελετηθεί το σκεπτικό της και να γίνουν κατανοητοί οι ακατανόητοι λόγοι που τους οδήγησαν σε αυτήν.
Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο μας Τέμπη: Του κεφαλιού τους στον ΣΥΡΙΖΑ - Εξήγγειλαν προανακριτική επιτροπή χωρίς συνεννόηση με τους συγγενείς.
Τα "κατηγορητήρια" του Κινήματος Δημοκρατίας
1. Καραμανλής - Σπίρτζης
Την Παρασκευή 28 Μαρτίου 2025 το Κίνημα Δημοκρατίας παρουσίασε το "κατηγορητήριό" του κατά του Κων. Αχ. Καραμανλή για τα αδικήματα 1) Ανθρωποκτονίας με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή (άρθρο 299 και 27 παρ. 1β Π.Κ.). 2) Σωματικής βλάβη με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή (άρθρο 309 και 310 Π.Κ.). 3) Κακουργηματικής έκθεσης κατά συρροή (άρθρο 306 Π.Κ.) 4) Κακουργηματικής διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς με αποτέλεσμα το θάνατο μεγάλου αριθμού προσώπων (άρθρου 291 παρ. 1 δ και στ Π.Κ.), 5) Κακουργηματικής Απιστίας κατά της Ε.Ε και του Ελληνικού Δημοσίου κατ άρθρ 390 ΠΚ. 6) Παράβαση καθήκοντος (άρθρο 259 Π.Κ.) και 7) Ηθική αυτουργία σε Απιστία και κατά του Χρ. Σπίρτζη για τα αδικήματα 1) Ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή (άρθρο 299 και 27 παρ. 1β Π.Κ.). 2) Σωματική βλάβη με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή (άρθρο 309 και 310 Π.Κ.). 3) Κακουργηματική έκθεση κατά συρροή (άρθρο 306 Π.Κ.) 4) Κακουργηματική διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς με αποτέλεσμα το θάνατο μεγάλου αριθμού προσώπων (άρθρου 291 παρ. 1 δ και στ Π.Κ.) 5) Κακουργηματική Απιστία κατά της Ε.Ε και του Ελληνικού Δημοσίου. 6) Παράβαση καθήκοντος (άρθρο 259 Π.Κ.).
Την Κυριακή 18 Μαΐου 2025 το Κίνημα Δημοκρατίας παρουσίασε το επικαιροποιημένο "κατηγορητήριο" για τους Καραμανλή και Σπίρτζη. Σε ό,τι αφορά στον Χρ. Σπίρτζη, από το επικαιροποιημένο κατηγορητήριο αφαιρέθηκαν τα αδικήματα της κακουργηματικής απιστίας κατά της Ε.Ε και του Ελληνικού Δημοσίου και της παράβαση καθήκοντος (άρθρο 259 Π.Κ.).
2. Παπαδόπουλος - Καραγιάννης - Κεφαλογιάννης
Την Πέμπτη 3 Απριλίου 2025 παρουσίασαν το "κατηγορητήριο" κατά του Υφυπ. Μεταφορών Μιχ. Παπαδόπουλου και του Γεν. Γραμματέας Υποδομών Γεώ. Καραγιάννη για τα αδικήματα 1) Ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή (άρθρο 299 και 27 παρ. 1β Π.Κ.). 2) Σωματική βλάβη με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή (άρθρο 309 και 310 Π.Κ.). 3) Κακουργηματική έκθεση κατά συρροή (άρθρο 306 Π.Κ.) 4) Κακουργηματική διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς με αποτέλεσμα το θάνατο μεγάλου αριθμού προσώπων (άρθρου 291 παρ. 1 δ και στ Π.Κ.) 5) Κακουργηματική Απιστία κατά της Ε.Ε και του Ελληνικού Δημοσίου. 6) Παράβαση καθήκοντος (άρθρο 259 Π.Κ.) 7) Υπόθαλψη εγκληματία (άρθρο 231 ΠΚ) 8) Παρασιώπηση εγκλημάτων (άρθρο 232 Π.Κ.) 9) Εσχάτη προδοσία (άρθρο 134 παρ.2 ΠΚ) με κατάχρηση της ιδιότητάς του ως οργάνου του κράτους ή με σφετερισμό της ιδιότητας αυτής, 10) Ηθική αυτουργία (άρθρο 46 παρ.1) σε τέλεση του αδικήματος της εσχάτης προδοσίας από το ΓΓ του Υπουργείου Μεταφορών κ. Ξιφαρά.
Την Κυριακή 18 Μαΐου 2025, παρουσίασαν επικαιροποιημένο "κατηγορητήριο" κατά Παπαδόπουλου και Καραγιάννη το οποίο περιλαμβάνει πλέον και τον Ιω. Κεφαλογιάννη για τα αδικήματα 1) Ανθρωποκτονίας με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή (άρθρο 299 και 27 παρ. 1β Π.Κ.) 2) Σωματικής βλάβης με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή (άρθρο 309 και 310 Π.Κ.). 3) Κακουργηματικής έκθεσης κατά συρροή (άρθρο 306 Π.Κ.) 4) Κακουργηματικής διατάραξης της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς με αποτέλεσμα το θάνατο μεγάλου αριθμού προσώπων (άρθρου 291 παρ. 1 δ και στ Π.Κ.) 5) Κακουργηματικής Απιστίας κατά της Ε.Ε και του Ελληνικού Δημοσίου. 6) Παράβασης καθήκοντος (άρθρο 259 Π.Κ.). Επιπλέον, στην επικαιροποιημένη πρόταση προστέθηκε η αναφορά σε νέα έγγραφα
3. Μητσοτάκης - Γεραπετρίτης κλπ
Την Πέμπτη 10 Απριλίου 2025 το Κίνημα Δημοκρατίας παρουσίασε το "κατηγορητήριό" του κατά των Κυρ. Μητσοτάκη, Γεώ. Γεραπετρίτη, Χρ. Τριαντόπουλο, Νικ. Παπαθανάση, Ιω. Τσακίρη, Ζωή Ράπτη και Αθαν. Πλεύρη. Στον Κυρ. Μητσοτάκη αποδίδονται τα αδικήματα 1) Εσχάτης προδοσίας (άρθρο 134 παρ.2 ΠΚ) με κατάχρηση της ιδιότητάς του ως οργάνου του κράτους ή με σφετερισμό της ιδιότητας αυτής, 2) Κακουργηματικής Απιστίας κατά του Ελληνικού Δημοσίου. 3) Παράβασης καθήκοντος (άρθρο 259 Π.Κ.) 4) Υπόθαλψης εγκληματία- παρεμπόδισης δικαιοσύνης (άρθρο 231 ΠΚ) 5) Παρασιώπησης εγκλημάτων (άρθρο 232 Π.Κ.).
Την Τρίτη 20 Μαΐου 2025, το Κίνημα Δημοκρατίας παρουσίασε το επικαιροποιημένο "κατηγορητήριό" του. Σε αυτό, πρόσθεσαν κατά του Κυρ. Μητσοτάκη τις επιπλέον κατηγορίες για τα αδικήματα 1) Ανθρωποκτονίας με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή (άρθρο 299 και 27 παρ. 1β ́ ΠΚ). 2) Σωματικής βλάβης με ενδεχόμενο δόλο κατά συρροή (άρθρο 309 και 310 ΠΚ). 3) Κακουργηματικής έκθεσης κατά συρροή (άρθρο 306 ΠΚ) και της 4) Κακουργηματικής διατάραξης της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς με αποτέλεσμα τον θάνατο μεγάλου αριθμού προσώπων (άρθρο 291 παρ. 1δ ́ και στ' ΠΚ).
Σημειώνεται ότι το Κίνημα Δημοκρατίας έχει αντιγράψει χωρίς την άδειά μας (xopy-paste) και έχουν παρουσιάσει ως δήθεν δικά τους, αποσπάσματα από την ανάλυσή μας Τέμπη: Σκιώδης Υπουργός & Σκιώδης Επιτροπή. Διαβάστε περισσότερα για το θέμα στο άρθρο μας Τέμπη - Κίνημα Δημοκρατίας: Με ξένα κόλλυβα και προχειρότητα.
Οι προτάσεις των υπολοίπων κομμάτων
Το ΠΑΣΟΚ κατέθεσε στη Βουλή την πρόταση του, την Δευτέρα 19 Μαΐου. Την πρόταση υπογράφουν 33 βουλευτές. Ως εκ τούτου κατατίθεται παραδεκτώς και μπορεί να εισαχθεί προς συζήτηση ενώπιον της Βουλής.
Το ΚΚΕ δημοσίευσε την πρότασή του την Τρίτη 20 Μαΐου 2025. Η πρόταση του ΚΚΕ δεν φέρει υπογραφές. Σε κάθε περίπτωση, επειδή δεν διαθέτει 30 βουλευτές, δεν μπορεί να κατατεθεί παραδεκτώς και να εισαχθεί προς συζήτηση στη Βουλή.
Η Νέα Δημοκρατία κατέθεσε στη Βουλή την πρότασή της, την Τρίτη 27 Μαΐου 2025. Την πρόταση υπογράφουν ακριβώς 30 βουλευτές κι ως εκ τούτου κατατίθεται παραδεκτώς και μπορεί να εισαχθεί προς συζήτηση ενώπιον της Βουλής.
Το Σάββατο 31 Μαΐου 2025 δημοσίευσε κι ο ΣΥΡΙΖΑ την πρότασή του, την οποία υπογράφουν 26 βουλευτές κι ως εκ τούτου δεν πληροί τις προϋποθέσεις του άρθρου 86 του Συντάγματος για να κατατεθεί παραδεκτώς και να εισαχθεί προς συζήτηση στην Βουλή.
Πρόταση συγγενών
Το απόγευμα της της Τετάρτης 4 Ιουνίου 2025, η κυρία Καρυστιανού, με ανάρτησή της στο Facebook και με ανάρτησή στο twitter, παρουσίασε την πρόταση του Συλλόγου για την άσκηση ποινικής δίωξης κατά μελών της κυβέρνησης.
Στην πρόταση περιλαμβάνονται, εκτός των άλλων, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο Κων. Αχ. Καραμανλής, ο Γ. Γεραπετρίτης και ο Χρ. Σπίρτζης.
Ακόμα κι αν κατατεθεί η πρόταση των συγγενών, διατρέχει τους ίδιους κινδύνους σε περίπτωση απόρριψης. Ωστόσο, είναι μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να συσπειρωθούν γύρω από την προαση των συγγενών τα κόμματα της αντιπολίτευσης και να εκφράσουν ένα αίτημα της κοινωνίας. Η πρόταση των συγγενών είναι πολιτικά ουδέτερη και δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί από την κυβέρνηση με πολιτικά επιχειρήματα, όπως οι προτάσεις των κομμάτων. Επομένως, θα πρέπει τα κόμματα της αντιπολίτευσης τα οποία έχουν ήδη καταθέσει προτάσεις δίωξης, να τις αποσύρουν και να συνυπογράψουν την πρόταση των συγγενών.
Update 06.06.2025: Κατατέθηκε ενώπιον της Βουλής η πρόταση των συγγενών. Την πρόταση υπογράφουν οι βουλευτές του Κινήματος Δημοκρατίας του Στέφανου Κασσελάκη, της Πλεύσης Ελευθερίας της Ζωής Κωνσταντοπούλου, της Ελληνικής Λύσης του Κυριάκου Βελόπουλου και του κόμματος "ΝΙΚΗ".
Για να συμπληρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός των 30 βουλευτών που υπογράφουν την πρόταση των συγγενών, όπως ορίζει το άρθρο 86 του Συντάγματος, οι Βουλευτές του Κινήματος Δημοκρατίας απέσυραν τις υπογραφές τους από την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία είχε κατατεθεί στη Βουλή την Τετάρτη 4 Ιουνίου 2025.
Ταυτόχρονα όμως, η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ κατέβηκε από το site της Βουλής. Θεωρούμε ότι για λόγους ιστορικότητας η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ έπρεπε να παραμείνει στο site της Βουλής με την προσθήκη μιας ένδειξης ότι αποσύρθηκε κι όχι να κατέβει.
Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο μας Τέμπη: Οξυγόνο! Η πρόταση των συγγενών για προανακριτική
Τί δεν έκαναν τα κόμματα της αντιπολίτευσης
Για τα κόμματα της αντιπολίτευσης, η υπόθεση των Τεμπών ήταν και είναι ένα πάρεργο, έστω κι αν σύμφωνα με το άρθρο 86 του Συντάγματος, ω μέλη της Βουλής έχουν την αρμοδιότητα (και την υποχρέωση) να ερευνούν ποινικές ευθύνες μελών της κυβέρνησης.
Το μεγαλύτερο σφάλμα των κομμάτων της αντιπολίτευσης είναι ότι δεν μελέτησαν σε βάθος την υπόθεση και δεν φρόντισαν να ενημερώσουν την κοινωνία, διότι ήταν απασχολημένοι με ιδιοτελείς σκοπούς όπως το ποιο κόμμα θα είναι αξιωματική αντιπολίτευση του 10%.
Επιπλέον, επέτρεψαν και δεν απέκρουσαν την διασπορά ψεμάτων και ανακριβειών τα οποία ειπώθηκαν ενώπιόν τους στον δημόσιο διάλογο, όπως ότι δήθεν η "δικαιοσύνη" ερευνά τις ευθύνες υπουργών και "αφήστε την δικαιοσύνη να κάνει τη δουλειά της".
Τώρα, κατάντησαν σαν το παραμύθι με τον Πέτρο και τον Λύκο. Ενώ λένε αλήθειες, κανείς δεν τους πιστεύει διότι δεν φρόντισαν να το κάνουν νωρίτερα.
Ακολουθήστε μας στο BlueSky, στο mastodon, στο twitter και στο Facebook